Vergeten concept: Porsche T7, duidelijke aankondiging

Eind jaren 1950 beseft de bedrijfsleiding van Porsche dat de 356 ondanks al zijn kwaliteiten aan vervanging toe is. Diverse ideeën worden naar voor geschoven en leiden uiteindelijk tot het legendarische model van het merk, de 911.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 08 november 2019
  • Divers

Vergeten concept: Porsche T7, duidelijke aankondiging

Zijn robuuste bouw, kwaliteitsvolle afwerking en dynamische kwaliteiten (in de juiste handen) hebben de 356, het eerste productiemodel van Porsche, een lang leven gegund. Maar eind jaren 1950 kunnen alle tussentijdse evoluties niet verbergen dat zijn tien productiejaren zwaar beginnen door te wegen. Het is beslist: een opvolger is nodig. Die moet groter, ruimer en performanter zijn en dus op alle vlak beter doen.

Vergeten concept: Porsche T7, duidelijke aankondiging

Na talrijke ontwerpen, vaak met een twijfelachtige esthetiek, begint een project vorm te krijgen. Het komt van Ferdinand Porsche, zoon van Ferry Porsche. In 1959 stelt hij een prototype voor met de interne codenaam 695. Die heeft een ranker front, meer binnenruimte dan de 356 en gebruikt de motor van de 356 Carrera, een viercilinderboxer met vier bovenliggende nokkenassen. Die is weliswaar krachtig (130 pk), maar te complex voor serieproductie. Op dat moment rijpt het idee voor een zescilinder…

Vergeten concept: Porsche T7, duidelijke aankondiging

Dat prototype staat in de boeken als ‘T7’ of ‘Type 754’ en is op alle vlak een voorafspiegeling van de 911. Het afwerkingspeil ervan geeft trouwens de indruk dat Porsche op het punt stond om de productieversie op de markt te brengen. Naast de motor en het dashboard is de grootste evolutie van dit model de daklijn, die duidelijk meer verfijnd oogt. Ze maakt de auto esthetisch aangenamer, maar verdoemt de 911 wel tot het segment van de 2+2-coupés.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km