Polestar
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!
Begin jaren 90 was het al even geleden dat Lancia nog een coupé in zijn rangen telde. Nochtans waren zulke modellen altijd belangrijk voor het merk. Paul Koot, een Nederlandse klant en Lancia-liefhebber, besliste om een Delta Integrale naar Zagato te sturen. Lancia liet begaan en stemde ermee in om zijn naam aan de auto te geven.
In januari 1992 werd de auto getoond op het salon van Brussel. Maar de pers was allerminst overtuigd van de lijnen en de klanten liepen niet naar de showrooms. Ook de astronomische prijs hield hen tegen, maar kon worden verklaard doordat de productie gespreid was over Lancia, Zagato en Nederland voor de afwerkingsdetails. Er zagen slechts 25 exemplaren het daglicht.
Onder de motorkap nam deze Hyena dus de klassieke elementen over van de Delta Integrale, namelijk een viercilinder turbobenzine van 210 pk (en zelfs 280 pk als optie), een manuele vijfversnellingsbak en… uiteraard vierwielaandrijving. Met een lager gewicht dan het standaardmodel liet de Hyena uitstekende prestaties optekenen: een topsnelheid van 230 km/u en 0-100 km/u in 5,4 seconden.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.