Renault
De Renault 5 E-Tech wordt op 26 februari voorgesteld met een autonomie van 400 km en een batterij van 52 kWh. Een kleiner pakket van 40 kWh moet later een vanafprijs van 25.000 euro mogelijk maken.
Eind jaren 80 daalde er een grote retrobeweging over de Japanse designbureaus neer. Op het salon van Tokio in 1989 stelde Nissan een verrassende, pastelkleurige conceptcar voor met wit interieur. Die deed meteen denken aan de auto’s uit de jaren 50. Kenners merken wellicht sporen van de Goggomobil en de Vespa 400 op.
Na lovende reacties van het publiek besloot Nissan om zijn kleine Figaro in productie te brengen. In 1991 werd er een productie van 8.000 exemplaren voorzien. Maar dat was niet voldoende: de vraag bleef immers, en Nissan deed er nog 12.000 exemplaren extra bovenop. Het totaal: 20.000 stuks. Dat was nog niet voldoende, waardoor Nissan een soort loterij organiseerde waarbij de winnaars de auto konden kopen. Heuse Ferrari-praktijken…
Het was uiteraard vooral het design dat wist te verleiden, met een grappige snoet en heel wat golvende lijnen. Het interieur ontgoochelde ook niet, met een groot wit driespakig stuur, tellers met een witte achtergrond en kleine verzorgde bedieningsorganen. De Figaro kwam bovendien standaard met een enorm openend dak. Ook aan uitrusting ontbrak het hem niet: klimaatregeling, elektrische ruiten, een radio-cd-speler, lederen zetels,…
De basis van deze auto (3,74 meter lang en 1,63 meter breed) was bekend het ging om een Micra-platform. Ook de motoren kwamen van de kleine stadswagen: de éénliter viercilinder benzinemotor kreeg weliswaar een turbo om 74 pk te produceren. Een (standaard) drietrapsautomaat deed echter wat afbruek aan de motor, maar de Japanner kon op de weg nog aardig mee.
De Renault 5 E-Tech wordt op 26 februari voorgesteld met een autonomie van 400 km en een batterij van 52 kWh. Een kleiner pakket van 40 kWh moet later een vanafprijs van 25.000 euro mogelijk maken.
Een Zwitserse Peugeot-dealer heeft de 208 uitgebracht die we allemaal willen: de 208 Rallye, als eerbetoon aan de 205 en 106 Rallye van weleer. Alleen ontbreekt er nog een stap of twee.
De Tesla Model 3 krijgt opnieuw een sportieve topversie in de eerste helft van volgend jaar. En het zou de moeite moeten zijn...
Kia heeft de Sorento grondig herzien voor 2024 met een nieuwe look voor zowel het koetswerk als het interieur.