Vergeten model: Nissan Figaro, de vreemde stadsauto uit de jaren 90

Dit is geen auto uit de jaren vijftig, maar een stadsauto van zo’n twintig jaar oud. De verrassende Figaro was oorspronkelijk niet bestemd voor productie, maar het lot besliste er anders over…
  • Piette François
  • 15 maart 2017

Eind jaren 80 daalde er een grote retrobeweging over de Japanse designbureaus neer. Op het salon van Tokio in 1989 stelde Nissan een verrassende, pastelkleurige conceptcar voor met wit interieur. Die deed meteen denken aan de auto’s uit de jaren 50. Kenners merken wellicht sporen van de Goggomobil en de Vespa 400 op.

8.000? Niet genoeg…

Na lovende reacties van het publiek besloot Nissan om zijn kleine Figaro in productie te brengen. In 1991 werd er een productie van 8.000 exemplaren voorzien. Maar dat was niet voldoende: de vraag bleef immers, en Nissan deed er nog 12.000 exemplaren extra bovenop. Het totaal: 20.000 stuks. Dat was nog niet voldoende, waardoor Nissan een soort loterij organiseerde waarbij de winnaars de auto konden kopen. Heuse Ferrari-praktijken…

Alles voor de looks?

Het was uiteraard vooral het design dat wist te verleiden, met een grappige snoet en heel wat golvende lijnen. Het interieur ontgoochelde ook niet, met een groot wit driespakig stuur, tellers met een witte achtergrond en kleine verzorgde bedieningsorganen. De Figaro kwam bovendien standaard met een enorm openend dak. Ook aan uitrusting ontbrak het hem niet: klimaatregeling, elektrische ruiten, een radio-cd-speler, lederen zetels,…

Motoren

De basis van deze auto (3,74 meter lang en 1,63 meter breed) was bekend het ging om een Micra-platform. Ook de motoren kwamen van de kleine stadswagen: de éénliter viercilinder benzinemotor kreeg weliswaar een turbo om 74 pk te produceren. Een (standaard) drietrapsautomaat deed echter wat afbruek aan de motor, maar de Japanner kon op de weg nog aardig mee.

Vandaag

De Figaro kwam alleen in Japan in de showrooms, en heel wat Europeanen waren jaloers. Daarom is het niet onmogelijk om er een in de zoekertjes terug te vinden. Beter zo dan hem zelf in Japan te gaan halen. Want naast invoerproblemen riskeer je ook homologatie-issues. Beter dat iemand dat werk al voor je gedaan heeft. Een exemplaar met het stuur rechts is dus onvermijdelijk. Reken op € 8.000 tot € 12.000.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault 5 E-Tech: 400 autonomie en 25.000 euro

Renault 5 E-Tech: 400 autonomie en 25.000 euro

De Renault 5 E-Tech wordt op 26 februari voorgesteld met een autonomie van 400 km en een batterij van 52 kWh. Een kleiner pakket van 40 kWh moet later een vanafprijs van 25.000 euro mogelijk maken.

Peugeot 208 Rallye: de looks heeft hij, de rest moet je zelf doen

Peugeot 208 Rallye: de looks heeft hij, de rest moet je zelf doen

Een Zwitserse Peugeot-dealer heeft de 208 uitgebracht die we allemaal willen: de 208 Rallye, als eerbetoon aan de 205 en 106 Rallye van weleer. Alleen ontbreekt er nog een stap of twee.

Tesla Model 3 Highland Performance komt in 2024

Tesla Model 3 Highland Performance komt in 2024

De Tesla Model 3 krijgt opnieuw een sportieve topversie in de eerste helft van volgend jaar. En het zou de moeite moeten zijn...

Kia Sorento: ingrijpende facelift voor de 7-zits SUV!

Kia Sorento: ingrijpende facelift voor de 7-zits SUV!

Kia heeft de Sorento grondig herzien voor 2024 met een nieuwe look voor zowel het koetswerk als het interieur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
5 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 56.000
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 21.990
2021
33.000 km