Vergeten model: Nissan Figaro, de vreemde stadsauto uit de jaren 90

Dit is geen auto uit de jaren vijftig, maar een stadsauto van zo’n twintig jaar oud. De verrassende Figaro was oorspronkelijk niet bestemd voor productie, maar het lot besliste er anders over…
  • Piette François
  • 15 maart 2017

Eind jaren 80 daalde er een grote retrobeweging over de Japanse designbureaus neer. Op het salon van Tokio in 1989 stelde Nissan een verrassende, pastelkleurige conceptcar voor met wit interieur. Die deed meteen denken aan de auto’s uit de jaren 50. Kenners merken wellicht sporen van de Goggomobil en de Vespa 400 op.

8.000? Niet genoeg…

Na lovende reacties van het publiek besloot Nissan om zijn kleine Figaro in productie te brengen. In 1991 werd er een productie van 8.000 exemplaren voorzien. Maar dat was niet voldoende: de vraag bleef immers, en Nissan deed er nog 12.000 exemplaren extra bovenop. Het totaal: 20.000 stuks. Dat was nog niet voldoende, waardoor Nissan een soort loterij organiseerde waarbij de winnaars de auto konden kopen. Heuse Ferrari-praktijken…

Alles voor de looks?

Het was uiteraard vooral het design dat wist te verleiden, met een grappige snoet en heel wat golvende lijnen. Het interieur ontgoochelde ook niet, met een groot wit driespakig stuur, tellers met een witte achtergrond en kleine verzorgde bedieningsorganen. De Figaro kwam bovendien standaard met een enorm openend dak. Ook aan uitrusting ontbrak het hem niet: klimaatregeling, elektrische ruiten, een radio-cd-speler, lederen zetels,…

Motoren

De basis van deze auto (3,74 meter lang en 1,63 meter breed) was bekend het ging om een Micra-platform. Ook de motoren kwamen van de kleine stadswagen: de éénliter viercilinder benzinemotor kreeg weliswaar een turbo om 74 pk te produceren. Een (standaard) drietrapsautomaat deed echter wat afbruek aan de motor, maar de Japanner kon op de weg nog aardig mee.

Vandaag

De Figaro kwam alleen in Japan in de showrooms, en heel wat Europeanen waren jaloers. Daarom is het niet onmogelijk om er een in de zoekertjes terug te vinden. Beter zo dan hem zelf in Japan te gaan halen. Want naast invoerproblemen riskeer je ook homologatie-issues. Beter dat iemand dat werk al voor je gedaan heeft. Een exemplaar met het stuur rechts is dus onvermijdelijk. Reken op € 8.000 tot € 12.000.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km