Vergeten model: NSU Uruguay break

Dit rustieke model werd in 500 exemplaren gebouwd van 1969 tot 1971.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 30 juni 2023
  • Buitenland

De jongsten onder ons hebben waarschijnlijk nog nooit gehoord van NSU, het Duitse merk waar onder meer de ingenieur Felix Wankel deel van uitmaakte, de geestelijke vader van de wankelmotor. In de lente van 1969 kocht Volkswagen NSU over en fuseerde het met Auto Union tot Audi NSU Auto Union, dat sindsdien Audi AG is geworden.

Onder de talloze modellen die NSU bouwde, was de Uruguay break een van de meest exotische modellen van de familie. Die naam kwam uit Neckarsulm (de Duitse stad waar de hoofdzetel en fabriek van NSU gevestigd waren) en het model werd in 500 exemplaren gebouwd tussen 1969 en 1971 voor de NSU-invoerder in Montevideo.

Rustieke look

De Uruguay break heeft een heel hoekige vorm, bijna alsof hij door een kind met een liniaal is getekend. Een model dat op geen enkele manier overeenkwam met de designtaal van NSU in die tijd. De reden is simpel: de Uruguayaanse invoerder van NSU, Quintanar, begon in 1968 op eigen initiatief met de productie en de verkoop van een break op basis van onderdelen van de NSU Prinz 4 met een tweecilinder. Tegen het einde van het jaar had het bedrijf al 140 exemplaren verkocht!

Maar Quintanar wou kunnen rekenen op een krachtigere motor voor zijn break, en dan liefst een viercilinder. Er werd een vergadering vastgelegd in Neckarsulm in mei 1969 om te zien wat mogelijk was. Voor deze meeting werd er een kale carrosserie overgevlogen naar Neckarsulm, waarmee de ingenieurs van NSU vervolgens een prototype bouwden. Het werd al snel duidelijk dat de viercilinder van de NSU Prinz 1000 niet in de motorruimte zou passen zonder grote aanpassingen. Hij paste echter wel in de achterzijde van de auto. De mensen van Quintanar leken geen problemen te hebben met het grote verlies aan laadruimte, noch over de lange lijst aan problemen die de technische ontwikkelingsafdeling van Neckarsulm had opgesomd.

In Duitsland werd de break geschikt bevonden voor zijn doel, op enkele "gemakkelijk op te lossen problemen" na, waardoor er groen licht werd gegeven voor een serieproductie aan de andere kant van de oceaan. En zo werden er tussen 1969 en 1971 ongeveer 500 breaks gebouwd in de productielijnen in Latijns-Amerika. In 1971 trok NSU zich terug van de Uruguayaanse markt, waarmee het lot van de 'Uruguay' break werd bezegeld. Tegenwoordig maakt het prototype van de NSU P10, het enige dat op de Duitse wegen heeft rondgereden, deel uit van de historische collectie van Audi. Het is ongetwijfeld een van de meest bijzondere modellen in deze collectie, al was het maar omwille van zijn unieke vorm.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Audi AG.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km