Vergeten model: Opel Lotus Omega, de supercarkiller

Zijn prestaties kwamen in de buurt van supercars uit die tijd, maar hij kon vier personen en bagage vervoeren. Welke auto? De geweldige Opel Lotus Omega.
  • Piette François
  • 08 december 2016

Vandaag vind je sportiever berlines in zowat elke showroom. Dat was 25 jaar geleden anders, toen Lotus in 1990 de brave Opel Omega ombouwde tot een fenomeen waar nog jaren over gepraat werd. De Opel Omega moest op die manier niet onderdoen voor de BMW M5 en Mercedes 500 E, integendeel.

De cijfers

De BMW M5 uit die tijd deed een beroep op een zescilinder van 3,6 liter die 315 pk produceerde. De Lotus Omega beschikte ook over een 3.6 zescilinder, maar kreeg een dubbele turbo. Het vermogen en het koppel gingen daardoor pijlsnel naar omhoog: 376 pk en een monsterkoppel van 557 Nm bij 4.200 tpm. De motor was gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak.

Supercarprestaties

De prestaties waren gewaagd aan die van supercars uit die tijd: een topsnelheid van 284 km/u, 0-100 km/u in 5,8 seconden en een kilometer vanuit stilstand in 24,5 seconden. De M5 kon alleen maar het hoofd buigen…

Delicaat temperament

De zuivere achterwielaandrijver zonder rijhulp (op ABS na) vereist het nodige talent en een gezonde dosis voorzichtigheid. De reacties kunnen heel brutaal zijn en het natuurlijk onderstuurd karakter kan opeens omkeren wanneer je rechtervoet te zwaar blijft. Niet voor ieders handen geschikt dus.

Vandaag

Tussen 1990 en 1994 werden er 950 exemplaren geproduceerd, dus de Lotus Omega is zeldzaam. Maar hij is zeker niet onvindbaar! Als je ook in het buitenland zoekt, moet je relatief makkelijk een mooi model kunnen vinden. Reken op ongeveer € 30.000 voor een model in mooie staat. Aarzel echter niet om meer uit te geven, want deze auto terug in topstaat brengen, is een stevige investering. Een eenvoudig onderhoud is al niet hetzelfde als dat van een standaardmodel: de banden, motor, ophanging en andere onderdelen zijn niet alleen complexer, maar moeten ook heel wat meer krachten ondergaan.

De betrouwbaarheid van het model is ook niet uitzonderlijk: de koeling van de motor is vaak een gevoelige plek. Vooral de laatste cilinder wil nogal makkelijk te warm worden. Specifieke onderdelen zijn zeldzaam en duur, terwijl het onderhoud de nodige knowhow van een vakman vergt, met het budget dat daarmee gepaard gaat.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km