Vergeten model: Opel RAK 2, de raketauto

90 jaar geleden, in mei 1928, kroop de kleinzoon van de Opel-oprichter achter het stuur van een auto met… 24 vastebrandstofraketten. Dankzij de RAK 2 haalde Fritz von Opel 238 km/u.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 28 mei 2018
  • Divers

Om de 90ste verjaardag van het record van kleinzoon Fritz von Opel in de verf te zetten, haalde het merk het verhaal van “Rocket Fritz” terug boven. De man had het lef om de 24 raketten aan te steken die zijn prototype voortstuwden tot 235 km/u. Dat gebeurde in mei 1928 voor een publiek van meer dan 3.000 man.

Infernaal trio

Het verhaal begon eigenlijk in de herfst van 1927. Fritz von Opel wilde zich actief bezighouden met het onderzoek naar raketmotoren na een ontmoeting met de Oostenrijkse astronoom Max Valier. Friedrich Sander, een fabrikant van lichtkogels op vaste brandstof, werd ook gevraagd om in het project te stappen.

100 km/u

De samenwerking tussen Valier, Sander en von Opel wierp zijn eerste vruchten af in maart 1928. De eerste prototypes van de raketauto werden in het grootste geheim gelanceerd op de testpiste van Opel in Rüsselsheim. Op 11 april haalt de Opel RAK 1, met Opel-ingenieur en -racepiloot Kurt Volkhart achter het stuur, 100 km/u in amper 8 seconden. Het prototype had twaalf “Sander”-raketten met ongeveer 40 kilogram aan explosieven.

Berlijn

De eerste test verliep vlot, maar het team wilde hogere snelheden halen. De testpiste in Rüsselsheim was in die tijd niet geschikt voor snellere tests, dus werd er uitgeweken naar het circuit van Avus, in Berlijn, dat twee lange rechte stukken had.

560 kilogram en geen motor

Het eerste prototype werd onder handen genomen, en het resultaat was de RAK 2. Met 4,88 meter was hij langer dan zijn voorganger, de aerodynamica werd herbekeken, en de vleugels werden breder voor meer stabiliteit. De RAK 2 kreeg vooral… 24 raketten. Die produceerden in totaal 6 ton stuwkracht, terwijl de RAK 2 zelf amper 560 kilogram woog.

Spektakel

Deze keer besliste Fritz von Opel zelf achter het stuur te kruipen. Hij zette een heuse show op voor de recordpoging eind mei 1928 in Berlijn. Er waren 3.000 aanwezigen: journalisten, beroemdheden, atleten en politici. “Ik druk het ontstekingspedaal in en de bulderende raketten achter me slingeren me naar voren ... Ik druk het pedaal nogmaals in, en dan nog eens en – ik lijk wel bezeten – een vierde keer. Naast mij verdwijnt alles ... De snelheid geeft me een fantastisch gevoel. Ik denk aan niets meer. Ik handel puur op instinct, terwijl oncontroleerbare krachten achter me wild tekeergaan”, liet “Rocket Fritz” later optekenen.

Rakettijdperk

Met de raketauto haalde Opel een snelheid van 238 km/u. Het tijdperk van de raketauto was officieel aangebroken. Het team rond von Opel begon daarna raketaandrijvingen te ontwikkelen voor verschillende andere voertuigen (draisine, motor, vliegtuig) tot de economische crisis van 1929.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km