Vergeten model: Porsche 912, de lightversie van de 911

Het ging de 912 niet voor de wind. Terwijl de 911 bewonderende blikken kreeg van fotografen en fans, werd de 912 onverschillig, en zelfs spottend, onthaald…

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 13 april 2018
  • Divers

Begin jaren 60 kreeg het project rond de opvolger van de verouderde 356 bij Porsche stevig vorm. Toen heette die opvolger nog 901, en zou een revolutie teweegbrengen: de motor zat nog steeds helemaal achterin, maar dat zou een zescilinder boxermotor worden. En niet zomaar eender welke: een moderne motor met droog carter. De prijs zou dus ook stevig evolueren.

Instap-911

Daarom werkte Porsche bij de lancering van de 901 in 1963 in sneltempo ook aan de 902, een zuiniger viercilindermodel. De Duitsers onderzochten verschillende opties, waaronder een 1.8 boxer met mechanische injectie, maar uiteindelijk koos Porsche voor de makkelijkste oplossing: de motor van de 356 SC, een 1.6 van 90 pk, en koppelde die standaard aan een manuele bak met vier versnellingen.

Twee jaar later

In 1963 werd de 901 op applaus onthaald. Behalve bij Peugeot, dat Porsche eraan herinnerde dat het als enige merk een nul in het midden van een modelbenaming mocht gebruiken. Porsche doopte de 901 daarom om in 911, en de 902 volgde logischerwijs tot 912. Die werd twee jaar later gepresenteerd, in 1965.

Esthetisch veranderde er weinig, behalve de mindere afwerking van het interieur. De viercilinder had niet dezelfde longinhoud of muzikaliteit als de zescilinder, maar zorgde wel voor een betere gewichtsverdeling, een levendiger weggedrag en betere stabiliteit dan de 911.

Zes voor iedereen

De 912 zette zijn carrière met succes verder tot in 1969, en kreeg dezelfde koetswerkvarianten als de 911: Coupé en Targa. Maar in dat jaar presenteerde Porsche een nieuw instapmodel, de 911 T. Diens eenvoudige zescilinder met 110 pk concurreerde met de 912. Het lot van die laatste was al helemaal bezegeld toen de 914/6 ten tonele verscheen en de nieuwe Amerikaanse pollutiewetten de oude viercilinder afschreven.

912 E

In 1975 dook de 912 toch weer op. Hij moest de wachttijd overbruggen tussen de productiestop van de 914 en de komst van de 924 met motor voorin. Onder de motorkap achteraan zat een 2.0 viercilinder boxer met injectie en 90 pk. Daar werden iets meer dan 2.000 exemplaren van verkocht, allemaal voor de Amerikaanse markt.

Vandaag

De 912 werd in iets meer dan 30.000 exemplaren geproduceerd en is dus niet zeldzaam. Hij werd lang genegeerd, maar profiteerde mee van de waardestijging van de 911. Toch blijven zijn prijzen daarmee vergeleken vrij redelijk: € 45.000 tot € 50.000 voor een exemplaar in mooie staat. Een 912 E is minder gegeerd en kost daarom ook maar half zoveel. Vermijd de exemplaren die een zescilinder kregen ingebouwd en getunede exemplaren, om wettelijke en waardeproblemen te vermijden.

Maar omdat hij twee cilinders minder heeft, betekent dat niet dat hij goedkoper is in onderhoud. Onderdelen kosten nog steeds veel, en de afstelling van de carburators laat je best over aan experts. Als dat perfect gebeurd is, geraak je met een 912 ver. Een laatste probleem: roest. Een auto uit de jaren 60 roest nu eenmaal snel, prestigieus logo of niet.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km