Vergeten model: Renault 16, onterecht miskende Franse revolutionair

De Renault 16 kom je zelden tegen op oldtimerevenementen en wordt nog steeds veel gebruikt in het Franse hinterland. Hij wordt vaak over het hoofd gezien, maar toch was de 16 in 1965 een absoluut uniek aanbod.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 06 november 2019
  • Divers

Vergeten model: Renault 16, onterecht miskende Franse revolutionair

We keren terug naar het autolandschap van de jaren 1960: alle modellen zijn achterwielaandrijvers met een drievolumekoetswerk en een gietijzeren motor. De 16 bood daarentegen absoluut innovatieve oplossingen, die waren afgeleid van de… R4. Door de technische kenmerken van populaire autootjes (om niet te zeggen utilitaire modellen) toe te passen in een hoger gamma bedacht de 16 een heel nieuw genre… dat vandaag nog steeds van toepassing is.

Vergeten model: Renault 16, onterecht miskende Franse revolutionair

Meer in detail betekent dat: een kofferklep, een sterk moduleerbare achterbank, voorwielaandrijving, een ophanging met grote wieluitslagen en een volledig lichtmetalen viercilinder. Bij zijn onthulling verraste het model, maar dat weerhield hem er niet van om goed te verkopen. Hij bleef zelfs in productie tot 1980. In de loop der jaren breidde Renault het gamma uit (tot 83 pk in de TS), werd de uitrusting verrijkt met onder meer elektrische ruiten (een première in een Franse auto) en kwam er in 1969 zelfs een automatische versnellingsbak.

Vandaag

Vergeten model: Renault 16, onterecht miskende Franse revolutionair

De 16 rijdt fijn en wordt aangedreven door een onverslijtbare motor, maar heeft twee vijanden: te snel aangesneden bochten (daar reageert hij op met spectaculair onderstuur) en… roest. Een twintigtal jaar geleden kon je nog een Renault 16 op de kop tikken voor een goeie fles wijn en een stevige handdruk (of het scheelde toch niet veel), maar vandaag gaan mooiere exemplaren richting 10.000 euro. Dat is uiteindelijk nog een redelijk bedrag voor een zo belangrijk model, dat nog veel diensten kan bewijzen…

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km