Vergeten model: Renault Fuego, de auto van de marginalen?

De Renault Fuego kreeg lange tijd een marginaal imago toegeschreven, en werd door verzamelaars vaak over het hoofd gezien. Hij werd getuned, mishandeld en voorzien van wansmakelijke stickers en beëindigde zijn carrière daardoor vaak weinig glamoureus. Een verdiend lot?
  • Piette François
  • 27 juli 2017

Renault presenteerde zijn nieuwe coupé op het salon van Genève in 1980. Het ontwerp was voor die tijd modern, met een zwarte lijn langsheen het koetswerk en een opmerkelijke achterklep. De Fuego volgde de coupés R15 en R17 op, en gebruikte de Renault 18 als technische basis. De ophanging vooraan kwam van de R20 diesel. Daar struikelden de eerste kritieken over: met trommelremmen achteraan en bescheiden motoren met carburator had de Fuego niet dezelfde pit als zijn voorgangers.

Betaalbaar? Ook niet

De specificaties klonken dus weinig opzwepend, temeer omdat de Renault bij zijn lancering beschikbaar was met benzinemotoren met… 64 tot 96 pk. De prestaties konden de blitse looks dus niet echt volgen. Maar ondanks die lauwwarme kenmerken en een hoge prijs verkocht hij van bij het begin goed. Om daarna helaas snel terug af te zwakken…

Noodingreep

Renault probeerde het imago van de Fuego daarom dynamischer te maken, met een nieuwe tweeliter benzine van 110 pk (1981) en zelfs een 2.1 turbodiesel (1983). Die laatste maakte van de Fuego de snelste diesel in zijn tijd, met een topsnelheid van 175 km/u. Maar de verkoop? Die volgde nog steeds niet…

In 1984 verscheen de tweede generatie Fuego, met een hertekende stijl en een herwerkt dashboard. Die kreeg een echte topversie, met een Turbo-versie met viercilinder turbobenzine van 1,6 liter en 132 pk. De looks waren schreeuwerig, met grote “TURBO”-stickers, BBS-velgen en een interieur in velours. De uitrusting ging er ook op vooruit, maar tevergeefs: coupés werden massaal ingeruild voor GTI’s en eind 1985 werd de productie stopgezet. Een opvolger kwam er nooit.

Vandaag

Met meer dan 265.000 geproduceerde exemplaren is de Fuego niet zeldzaam. Goed om weten: het model kende een meer succesvolle carrière in Argentinië, waar hij tien jaar lang geproduceerd werd (1982-1992). Vandaag zijn Fuego’s nog makkelijk te vinden, maar ze zijn vaak ernstig aangetast door tuning, roest, ongevallen, enzovoort. Reken op € 4.000 voor een mooi exemplaar. Wil je een turbo, dan moet je geduld oefenen en meer betalen…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km