Vergeten model: Renault Fuego, de auto van de marginalen?

De Renault Fuego kreeg lange tijd een marginaal imago toegeschreven, en werd door verzamelaars vaak over het hoofd gezien. Hij werd getuned, mishandeld en voorzien van wansmakelijke stickers en beëindigde zijn carrière daardoor vaak weinig glamoureus. Een verdiend lot?
  • Piette François
  • 27 juli 2017

Renault presenteerde zijn nieuwe coupé op het salon van Genève in 1980. Het ontwerp was voor die tijd modern, met een zwarte lijn langsheen het koetswerk en een opmerkelijke achterklep. De Fuego volgde de coupés R15 en R17 op, en gebruikte de Renault 18 als technische basis. De ophanging vooraan kwam van de R20 diesel. Daar struikelden de eerste kritieken over: met trommelremmen achteraan en bescheiden motoren met carburator had de Fuego niet dezelfde pit als zijn voorgangers.

Betaalbaar? Ook niet

De specificaties klonken dus weinig opzwepend, temeer omdat de Renault bij zijn lancering beschikbaar was met benzinemotoren met… 64 tot 96 pk. De prestaties konden de blitse looks dus niet echt volgen. Maar ondanks die lauwwarme kenmerken en een hoge prijs verkocht hij van bij het begin goed. Om daarna helaas snel terug af te zwakken…

Noodingreep

Renault probeerde het imago van de Fuego daarom dynamischer te maken, met een nieuwe tweeliter benzine van 110 pk (1981) en zelfs een 2.1 turbodiesel (1983). Die laatste maakte van de Fuego de snelste diesel in zijn tijd, met een topsnelheid van 175 km/u. Maar de verkoop? Die volgde nog steeds niet…

In 1984 verscheen de tweede generatie Fuego, met een hertekende stijl en een herwerkt dashboard. Die kreeg een echte topversie, met een Turbo-versie met viercilinder turbobenzine van 1,6 liter en 132 pk. De looks waren schreeuwerig, met grote “TURBO”-stickers, BBS-velgen en een interieur in velours. De uitrusting ging er ook op vooruit, maar tevergeefs: coupés werden massaal ingeruild voor GTI’s en eind 1985 werd de productie stopgezet. Een opvolger kwam er nooit.

Vandaag

Met meer dan 265.000 geproduceerde exemplaren is de Fuego niet zeldzaam. Goed om weten: het model kende een meer succesvolle carrière in Argentinië, waar hij tien jaar lang geproduceerd werd (1982-1992). Vandaag zijn Fuego’s nog makkelijk te vinden, maar ze zijn vaak ernstig aangetast door tuning, roest, ongevallen, enzovoort. Reken op € 4.000 voor een mooi exemplaar. Wil je een turbo, dan moet je geduld oefenen en meer betalen…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km