Vergeten model: Saab 9-3 Viggen, Zweed zonder complexen

Saab, dat in 2011 op de fles ging, was een merk dat zich met alle mogelijk middelen probeerde te onderscheiden van de rest van de markt. We kennen de brave berlines en breaks van het merk, maar had je al gehoord van deze verrassende sportieveling waarvan slechts 4.500 exemplaren zijn gebouwd?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 13 augustus 2020
  • Divers

Vergeten model: Saab 9-3 Viggen, Zweed zonder complexen

De 9-3 is het typevoorbeeld van de ernstige gezinsberline. Hij werd in 1998 onthuld als vervanger voor de 900 maar hield wel vast aan zijn algemene stijl. Technisch gezien had hij weinig origineels te bieden aangezien Saab deel uitmaakte van General Motors: het platform kwam van een Opel Vectra, net zoals de dieselmotor. Gelukkig hadden de Zweedse ingenieurs ook hun eigen zegje mogen doen: de benzinemotoren kwamen van hen en ze konden hun eigen afstelling doen voor de ophanging.

Vergeten model: Saab 9-3 Viggen, Zweed zonder complexen

De betrouwbare en geruststellende 9-3 was niet speciaal opwindend. Dat was ongetwijfeld waarom de Scandinavische teams beslisten om een sportievere variant te bedenken, de Viggen. Zijn naam is een eerbetoon aan een straalvliegtuig dat Saab in de jaren ’60 bouwde.

Vergeten model: Saab 9-3 Viggen, Zweed zonder complexen

Met een dergelijke referentie verwacht je logischerwijze verpletterende prestaties, een buitenissige koetswerkkit en een interieur met kuipstoelen. De Viggen stelde niet teleur: zijn 2,3-litermotor ging van een lagedrukturbo naar echte drukvoeging en ontwikkelde 230 pk en meer dan 340 Nm aan koppel.

Vergeten model: Saab 9-3 Viggen, Zweed zonder complexen

De hernemingen waren flitsend, meer dan de acceleraties. In die mate dat de voorwielaandrijving het lastig had om deze krachtsontplooiing te verteren. Bij gebrek aan trekkrachthulp moesten de ingenieurs het koppel beperken in de twee eerste versnellingen, maar op vochtige ondergrond bleef de Viggen een delicaat beestje. Er zijn 4.500 exemplaren van gebouwd, waarvan een groot deel naar de Verenigde Staten ging.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km