Vergeten model: Toyota Paseo, de brave coupé

Nu is het coupégamma van de Japanse constructeur Toyota beperkt tot de GT86, maar in de jaren 90 was dat veel uitgebreider: de MR, de Celica, Supra, en… deze Paseo.

  • Bervoets Wim
  • 26 december 2017
  • Divers

Het verhaal van de Paseo begint in 1991. Toyota brengt een tweedeurscoupé op de markt die zijn fundamenten deelt met de Tercel, op dat moment een goedkoper alternatief voor de Corolla, en een model dat voornamelijk in Noord-Amerika werd verkocht.

Bescheiden vermogen

De coupé, met 2+2-opstelling (twee zitplaatsen vooraan, twee noodzitjes achteraan), wordt Paseo gedoopt, en krijgt een atmosferische 1.5 viercilinder onder de kap. De vierpitter produceert 100 pk en 123 Nm, en is gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak of een viertrapsautomaat.

Nummer 2

De eerste generatie van de Paseo wordt alleen verkocht in Noord-Amerika, Groot-Brittannië en Australië. Wij moesten wachten tot 1996, wanneer de volledig vernieuwde Paseo debuteerde. Generatie twee ondergaat vooral koetswerkwijzigingen, maar blijft technisch zowat hetzelfde. Er verschijnt ook een cabriolet, maar die vindt slechts met mondjesmaat zijn weg tot bij ons.

Minder pk

Onder invloed van de strenge Amerikaanse uitstootnormen ziet de viercilinder zijn vermogen terugvallen. De nieuwe generatie van de 1.5 produceert geen 100 pk meer, maar 90. Het koppel gaat met 130 Nm lichtjes naar omhoog, de versnellingsbak blijft nog steeds een manuele vijfbak of viertrapsautomaat.

Braafjes

Echt uit de band springen doet de Paseo niet, zeker vergeleken met de Supra of zelfs de Celica die Toyota op dat moment in de catalogus heeft. De sprint naar 100 km/u duurt 10,9 seconden, de topsnelheid ligt op 185 km/u. Ook het design blijft aan de brave kant, en mist een vleugje exotica. In 1999 leggen de Japanners de productie van de Paseo stil.

Vandaag

De Toyota Paseo lijkt vandaag wat van de aardbodem verdwenen. Tenminste: in ons land. Over de grens kan je nog wel een exemplaar op de kop tikken. Je betaalt dan € 2.000 tot 3.000 voor een Paseo met een redelijke kilometerstand. Een zeldzame cabriolet betaal je zowat € 1.000 meer. De Paseo is zoals elke klassieke Japanner betrouwbaar, maar heel wat exemplaren vielen vooral in de late jaren 90 ten prooi aan tuningliefhebbers. Je gaat dus beter de geschiedenis van de auto even na voor je hem koopt.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km