Vergeten model: Vespa 400, scooter op 4 wielen

Bij Vespa denk je aan een schattige kleine scooter met een heel typisch geluid, maar in de jaren ’50 was het ook een auto.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 14 juli 2021
  • Divers

Vergeten model: Vespa 400, scooter op 4 wielen

Begin de jaren ’50 maakt het Italiaanse bedrijf Piaggio zich zorgen over zijn tweewielers. Er was in Italië namelijk sprake van om een rijbewijs verplicht te maken voor scooters van meer dan 125 cc. Het logische vervolg was voor Piaggio dat als mensen toch een rijbewijs moesten halen, ze even goed een auto konden kopen.

Het bedrijf ontwikkelde daarom een kleine stadswagen met een piepklein tweecilindertje. Helaas werd het succes ervan afgeblokt door Fiat, dat een potentiële rivaal zag voor zijn ‘nuova 500’. Piaggio wou geen problemen met de Italiaanse reus en besliste om de ontwikkeling van het karretje uit te besteden aan het Franse ACMA. Dat rondde het studiewerk in geen tijd af en gaf het autootje een andere tweetakt-tweecilinder van 14 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde drieversnellingsbak.

Vergeten model: Vespa 400, scooter op 4 wielen

De kleine Vespa 400 werd met veel bombarie onthuld in 1957 (Fangio, Chiron en Behra waren aanwezig tijdens de persvoorstelling) en ging tegen het einde van dat jaar in productie. Helaas waren klanten absoluut niet te spreken over het lastige klusje van het mengen van benzine en olie dat de tweetaktmotor vereiste. De verkoop kwam dus maar moeilijk op dreef. Twee jaar later corrigeerde het bedrijf de fout met een automatisch mengsysteem. In 1960 kwam een GT-versie (echt waar) met een vierversnellingsbak.

Ondanks al die inspanningen sloeg het model nooit helemaal aan en eind 1961 werd de productie gestaakt na 31.000 exemplaren. Het jaar erop sloot de ACMA-fabriek de deuren en was het gedaan met de Vespa 400. Vandaag zijn mooie exemplaren zeer gegeerd en worden ze voor 15.000 euro verkocht.

Vergeten model: Vespa 400, scooter op 4 wielen

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km