Vlaamse BIV en verkeersbelasting voortaan WLTP-gebaseerd

Bovendien verdwijnt onder meer de vrijstelling van verkeersbelasting voor CNG-wagens en plug-inhybrides.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 09 oktober 2020
  • Sector
De BIV en de jaarlijkse verkeersbelasting worden in Vlaanderen onder meer berekend op  basis van de CO2-uitstoot. Om die te meten werd tot nog toe gebruik gemaakt van de verouderde NEDC-norm, maar vanaf 1 januari 2021 wordt de WLTP-norm gehanteerd. Dat heeft Vlaams minister van Financiën Matthias Diependaele beslist, nadat hij eerder deze week al het fiscale gunstregime voor particulier ingeschreven pick-ups schrapte. Volgens de minister zal effect van de overstap op de WLTP-norm vooral voelbaar zijn in de BIV. Voor een dikke 70 procent van de auto’s gaat die omlaag, zo berekent Diependaele, terwijl ze voor een kleine 30 procent procent stijgt.

De minister geeft echter wel toe dat de gemiddelde stijging groter is dan de gemiddelde daling. Winnaars zijn kleinere en zuinige modellen, verliezers zijn grote en dorstige wagens. Daarnaast wordt de vrijstelling van deze belastingen voor plug-inhybrides en CNG-wagens afgeschaft. Enkel elektrische auto’s en waterstofmodellen genieten voortaan nog van dat nultarief voor de BIV en de verkeersbelasting. De minister benadrukt dat de nieuwe regels enkel van toepassing zijn op modellen die vanaf 1 januari 2021 voor het eerst worden ingeschreven. Niemand zal dus plots de belastingen op zijn huidige wagen zien stijgen of dalen, en ook voor auto’s die na 1 januari tweedehands worden verkocht, blijven de oude tarieven van kracht.

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km