Volkswagen onthult een ‘laadrobot’

Deze robot maakt dat het insteken van de stekker in een elektrische auto iets uit het verleden wordt.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 26 december 2019
  • Elektrisch

Volkswagen onthult een ‘laadrobot’

Aan de vooravond van zijn elektrische revolutie stelt Volkswagen een sympathieke kleine laadrobot voor. Met dit concept “opent Volkswagen de weg naar een toekomst waar laadpalen voor elektrische auto’s niet meer bestaan”, zo verduidelijkt de constructeur. Het idee is dat de mobiele robot zelfstandig naar een auto rijdt die moet worden opgeladen en ermee communiceert via het V2X-protocol. Het openen van de laadklep, het insteken van de stekker, hem nadien weer verwijderen: de robot doet het allemaal zonder de minste menselijke interventie.

Energie-aanhangwagen

Om het opladen van een groot aantal voertuigen in pakweg een ondergrondse parking mogelijk te kunnen maken moet de robot niet permanent bij de auto blijven. Hij sleept een aanhangwagen mee met daarop een energie-opslagsysteem (25 kWh) en verbindt dat met de auto. Enkel die aanhangwagen blijft tijdens het laden (aan een maximaal vermogen van 50 kW) bij het voertuig achter. Ondertussen kan de robot zich met andere auto’s bezighouden. Eens het laden afgerond is, komt de robot de rijdende batterij oppikken om die terug naar het laadstation te brengen.

Volkswagen onthult een ‘laadrobot’

Volkswagen benadrukt echter wel dat de robot een prototype is “dat een venster opent naar de toekomst van de laadinfrastructuur” en voegt toe dat “nog geen potentiële marktintroductie is gepland”.

Volkswagen onthult een ‘laadrobot’

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km