Volkswagen Passat GTE is terug, met een dikkere batterij

De plug-in hybride versie GTE van de Passat was uit de VW-catalogus verdwenen, maar binnenkort duikt hij weer op. Daarbij pakt hij meteen uit met een gevoelig groter elektrisch rijbereik.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 06 februari 2019
  • Toekomst
Volkswagen Passat GTE is terug, met een dikkere batterij
De plug-in hybride versie van de Passat was bij ons uit de Volkswagen-catalogus verdwenen maar keert dit jaar terug naar de markt, en dat als berline en als breakversie Variant. Hij ondergaat niet alleen dezelfde uiterlijke en technologische evoluties als de ‘gewone’ Passat, maar meet zich bij deze opfrisbeurt meteen ook een grotere batterij aan.

Volkswagen Passat GTE is terug, met een dikkere batterij
Volkswagen Passat GTE is terug, met een dikkere batterij

13 kWh

Concreet is de opslagcapaciteit van de accu gegroeid van 9,9 naar 13 kWh, een winst van liefst 31 procent. Het zuiver elektrische rijbereik op de nieuwe WLTP-meetcyclus (die behoorlijk realistisch is) ligt op 55 kilometer. Maar volgens de oude cyclus (NEDC) geraakt hij 70 kilometer ver, wat 20 kilometer meer is dan voordien.

Volkswagen Passat GTE is terug, met een dikkere batterij

4 uur stekkeren

De Passat GTE heeft een interne lader van 3,6 kW. Aan een wallbox of laadpaal herlaadt hij zich zo in 4 uur. Aan een ‘gewone stekker’ moet je op een 6-tal uur rekenen van leeg naar vol.

Volkswagen Passat GTE is terug, met een dikkere batterij
Volkswagen Passat GTE is terug, met een dikkere batterij

218 pk

Technisch gezien is de aandrijflijn dezelfde als in de vorige Passat GTE. Hij combineert dus nog steeds een 1.4 TSI (156 pk) met een elektromotor (115 pk) via een gerobotiseerde zesbak met dubbele koppeling DSG. Het totaalvermogen van het systeem piekt op 218 pk.


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km