Volkswagen Passat GTE is terug, met een dikkere batterij

De plug-in hybride versie GTE van de Passat was uit de VW-catalogus verdwenen, maar binnenkort duikt hij weer op. Daarbij pakt hij meteen uit met een gevoelig groter elektrisch rijbereik.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 06 februari 2019
  • Toekomst
Volkswagen Passat GTE is terug, met een dikkere batterij
De plug-in hybride versie van de Passat was bij ons uit de Volkswagen-catalogus verdwenen maar keert dit jaar terug naar de markt, en dat als berline en als breakversie Variant. Hij ondergaat niet alleen dezelfde uiterlijke en technologische evoluties als de ‘gewone’ Passat, maar meet zich bij deze opfrisbeurt meteen ook een grotere batterij aan.

Volkswagen Passat GTE is terug, met een dikkere batterij
Volkswagen Passat GTE is terug, met een dikkere batterij

13 kWh

Concreet is de opslagcapaciteit van de accu gegroeid van 9,9 naar 13 kWh, een winst van liefst 31 procent. Het zuiver elektrische rijbereik op de nieuwe WLTP-meetcyclus (die behoorlijk realistisch is) ligt op 55 kilometer. Maar volgens de oude cyclus (NEDC) geraakt hij 70 kilometer ver, wat 20 kilometer meer is dan voordien.

Volkswagen Passat GTE is terug, met een dikkere batterij

4 uur stekkeren

De Passat GTE heeft een interne lader van 3,6 kW. Aan een wallbox of laadpaal herlaadt hij zich zo in 4 uur. Aan een ‘gewone stekker’ moet je op een 6-tal uur rekenen van leeg naar vol.

Volkswagen Passat GTE is terug, met een dikkere batterij
Volkswagen Passat GTE is terug, met een dikkere batterij

218 pk

Technisch gezien is de aandrijflijn dezelfde als in de vorige Passat GTE. Hij combineert dus nog steeds een 1.4 TSI (156 pk) met een elektromotor (115 pk) via een gerobotiseerde zesbak met dubbele koppeling DSG. Het totaalvermogen van het systeem piekt op 218 pk.


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km