Audi
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
Degelijke en goed gebouwde auto’s (want van Belgische makelij), daar staan Volvo’s om bekend. Maar ze missen toch het temperament van hun zuiderse rivalen. Heico Sportiv, een Duitse tuner, heeft de S60 wat meer pit bezorgd. Uiterlijk blijft alles discreet en sober, maar onderhuids slaat de vlam in de pan.
We zeggen er meteen bij dat als je interesse hebt, je dat beter onmiddellijk laat weten. Heico Sportiv bouwt precies honderd exemplaren, geen enkele meer.
Behalve aluminium pedalen en de aluminium pook van de automaat, voorziet de tuner in het interieur een genummerd plaatje. Kwestie van de exclusiviteit nog meer te benadrukken. Aan de buitenzijde herken je de testosteroninjectie aan de specifieke velgen, de vier uitlaten, de spoiler, de diffuser en de matte koetswerkkleur, voor een ‘bozer’ uiterlijk. Een geslaagde operatie.
De S60 rolt zijn spierballen. S60. Het resultaat van een nieuw motorbeheer: 330 pk en 460 Nm koppel. In amper 5,8 seconden spurt hij naar 100 km/u en de topsnelheid bedraagt 250 km/u. De versnellingsbak schakelt nog altijd automatisch en telt zes verhoudingen.
Heico Sportiv raakt niet aan de vierwielaandrijving. Gelukkig, want met alleen voorwielaandrijving zouden de banden snel in rook opgaan. Die banden liggen trouwens op 19-duimsvelgen en je krijgt er ook een set winterbanden bij.
Uiteraard moest ook de ophanging aan dat geweld aangepast worden. Het koetswerk ligt nu 30 mm lager. Deze snelle S60 blijft erg veilig, want de uitgebreide elektronische rijhulpsystemen, de airbags, de voetgangerdetectie of de ongevalherkenning blijven hetzelfde.
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!