Bugatti
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
Na de XC90 SUV die een frisse wind door het gamma van Volvo blies, is het nu de beurt aan de S90 om zijn steentje bij te dragen. De vervanger van de S80 zal, net zoals de XC90, met tal van innovaties zijn uitgerust.
Håkan Samuelsson, President en CEO van Volvo Car Group, windt er geen doekjes om: “Vanaf de lancering van de XC90 waren onze intenties zeer duidelijk. We zijn momenteel actief in een een competitie die zich afspeelt in het segment van de premium berlines. De elf miljard dollar die de laatste vijf jaar zijn geïnvesteerd, heeft ons niet alleen toegelaten om opnieuw na te denken over waar Volvo Cars voor staat. We werken ook aan het realiseren van de belofte om er een nieuw merk van te maken.”
Autonoom rijden?
Volvo stort zich op het autonoom rijden en komt met deze S90 weer een stapje dichter in buurt. Het systeem op deze Zweed is in staat om de wagen op zijn rijvak te laten rijden, ook op de autostrade tot 130 km/u, zonder dat hij daarvoor een ander voertuig nodig heeft om te kunnen volgen. De technologie werd Pilot Assist gedoopt en het kan zachtjes het traject van de wagen bijsturen en de wegmarkeringen lezen.
Nog steeds bij de rijhulptoepassingen zien we een systeem dat in staat is om grote dieren te detecteren zoals paarden en herten en er tijdig op te reageren. Volvo blijft uiteraard een merk met Zweedse roots…
Hybride
Volvo geeft nog geen uitleg over de verschillende motorisaties, maar we verwachten dat die erg gelijklopend zullen zijn met degenen die we bij de XC90 zien. Verwacht je dus louter aan viercilinders, zowel bij de benzine als de diesels. Wat al wel bevestigd is, is de komst van een T8-versie aan de kop van het gamma. Die zal uitgerust zijn met een hybride aandrijving. Net zoals bij de XC90 zal die door zijn benzinemotor en elektrische motor 400 pk sterk zijn.
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.