Volvo XC60 Plug-in Hybrid Concept: liever benzine dan diesel

  • Van den Bogaert Robin
  • 04 januari 2012

In Europa lanceert Volvo eind dit jaar de V60 Plug-in Hybrid met dieselmotor, maar voor de Amerikaanse markt blijft benzine meer aangewezen. De nieuwe XC60 Plug-in Hybrid Concept introduceert een aandrijflijn met benzine en elektromotor. 

De XC60 Plug-in Hybrid Concept wordt voorgesteld op het salon van Detroit. In Amerika lopen ze nog altijd niet echt warm voor de ‘smerige’ dieselbrandstof, vandaar de keuze voor een hybride met benzinemotor. Een gloednieuwe krachtbron trouwens, een tweeliter viercilinder turbo met 280 pk die volgens Volvo even goed presteert als de huidige generatie zescilinders.

Op het prototype prijkt een T8-badge om aan te geven dat dit een gepeperde XC60 is. Dankzij de elektromotor aan de achteras (70 pk) loopt het maximumvermogen op tot 350 pk, die via een achttrapsautomaat op de wielen wordt overgebracht. Behalve de logo’s zijn ook de witte koetswerkkleur en 21-duimsvelgen specifiek.

Rijprogramma’s

Via drie knoppen op het instrumentenpaneel kiest de bestuurder uit drie rijmodi: Pure, Hybrid of Power. Pure betekent volledig elektrisch (maximaal 45 km). In de Hybrid-modus werken de twee motoren afwisselend en verbruikt de XC60 amper 2,3 l/100 km (53 g CO2/km), goed voor een rijbereik van 960 km. Als het moet, kan het ook snel gaan: de Power-modus zorgt voor een acceleratie naar 100 km/u in amper 6,1 seconden.

De bestuurder kan ook op een zogeheten Save-knop duwen om accucapaciteit te bewaren en later een deel van de autorit (maximaal 20 km) volledig elektrisch af te leggen. Tot slot kun je met de AWD-knop de elektrische vierwielaandrijving activeren (benzine vooraan, elektrisch achteraan).

Productie?

Of de XC60 Plug-in Hybrid Concept zo in productie gaat, valt nog af te wachten. De aandrijflijn wordt in ieder geval doorontwikkeld. “Deze plug-inhybridetechnologie met benzinemotor zal over een paar jaar in de Amerikaanse showrooms staan. Het is echter nog te vroeg om te zeggen welk model deze oplossing als eerste zal gebruiken”, aldus Volvo CEO Stefan Jacoby.

Meer lezen over:

Over de auteur: Van den Bogaert Robin
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Volvo.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km