Voor of tegen: 10 maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren

Vias Institute heeft 10 maatregelen voorgesteld om de verkeersveiligheid te verbeteren. Het stelt onder meer een verbod voor op radarverklikkers, nultolerantie voor alcohol voor jongeren, en de verdere invoering van de zone 30. Bent u voor of tegen deze maatregelen?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 13 februari 2019

In 2010 stelde ons land zich het doel om tegen 2020 het aantal verkeersdoden te halveren. Hoewel het cijfer aanzienlijk gedaald is (615 doden in 2017, een daling van 32%), waarschuwt Vias dat het streefdoel van 420 doden in 2020 niet gehaald zal worden. Daarom stelde het 10 concrete maatregelen voor om mee te nemen naar de volgende verkiezingen.

Radarverklikkers, alcohol en zone 30

Bijna 7 op 10 chauffeurs jonger dan 35 (69%) is voorstander van nultolerantie voor alcohol achter het stuur, zegt Vias. En voor een totaalverbod op radarverklikkers. “Het ‘verklikken’ van mobiele flitslocaties schaadt de verkeersveiligheid, want het geeft sommige bestuurders het gevoel dat ze onaantastbaar zijn”, zegt Vias. Het instituut wil ook de zone 30 uitbreiden naar alle bebouwde kommen.

Dit zijn de 10 maatregelen die Vias voorstelt:

1. Nultolerantie voor alcohol bij jonge chauffeurs en motorrijders

2. Verplichte valhelm voor fietsende kinderen tot 14 jaar

3. Efficiëntere snelheidscontroles

4. Veiligere weginfrastructuur

5. Verbod op radarverklikkers die mobiele controles aangeven

6. Snellere en geschiktere straffen voor verkeersovertreders

7. Uitbreiden van zone 30 in stads- en dorpscentra

8. Geïntegreerde aanpak van de zorg voor verkeersslachtoffers

9. Speekselanalyse voor drugs achter het stuur

10. Faciliteren van voertuigautomatisering

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Volvo. Source ©: Vias.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km