VW Golf GTI: nummer zeven

  • Piette François
  • 28 februari 2013

De onmisbare en legendarische Golf GTI is terug. En hoe: Volkswagen kondigt meteen twee versies aan. Zoals gewoonlijk is de presentatie discreet, maar verzorgd en is de sportiviteit eerder doeltreffend dan overdreven.

220 of 230 pk

Ford belooft 250 pk in de Focus ST, Renault 265 pk in de Mégane RS. De Astra OPC geeft iedereen het nakijken met 280 paarden. Volkswagen verkiest achter te blijven in deze vermogenswedloop en geeft de motor slechts 220 pk. Mag het nog iets meer zijn, dan is er de GTI Performance-versie, die de lat nog 10 stuks hoger legt. De koppelwaarde is identiek voor beide versies: 350 Nm. 

Zeer laag

In tegenstelling tot de GTI van de oude school, die woest in de toeren klom, verkiezen de moderne bommetjes om op het koppel te rijden, zoals een diesel. Bekijk de toerentallen van het maximumkoppel en -vermogen en je begrijpt het meteen: 350 Nm wordt gehaald van 1.500 tot 4.400 (of 4.600) tr/min en het vermogen van 220 (of 230 pk) van 4.500 (of 4.700) tot 6.200 tr/min. Het lijkt wel een tractor. Het verbruik blijft heel laag, gemiddeld 6 l/100 km of 139 g CO2/km. Uitzonderlijk is de manuele versnellingsbak iets zuiniger, de DSG-6 drinkt een kleine halve liter extra.

Onthullende details

Dikkere bumpers, de traditionele rode streep in het radiatorrooster, specifieke 17-duimsvelgen, een dubbele uitlaat, rode remzadels: de GTI ziet er sportief uit maar overdrijft niet. De Performance-versie voegt grotere remschijven en elektronisch zelfblokkerend differentieel toe. In het interieur vinden we met plezier de ruitbekleding van de eerste GTI  terug, naast de typische versnellingspook en het sportstuur.

Prestaties

Dankzij zijn bescheiden gewicht zet de GTI mooie prestaties neer tegen de chronometer: 0 tot 100 km/u in 6,5 seconden en 246 km/u (met manuele bak). De variant met 230 pk vraagt een tiende van een seconde minder en bereikt 250 km/u.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Volkswagen.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km