VW (Ranger) en Ford (ID.): zo ziet de samenwerking eruit

Volkswagen en Ford scheppen duidelijkheid rond de grote lijnen van hun samenwerkingsakkoord: de twee reuzen slaan de handen in elkaar op het vlak van bedrijfsvoertuigen, elektromobiliteit en autonoom rijden. Zo komt er een Ranger van VW en een ID.3 van Ford.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 11 juni 2020
  • Sector

VW (Ranger) en Ford (ID.): zo ziet de samenwerking eruit

Fusies, allianties, akkoorden enzovoort: de voorbije tijd slaan autogroepen steeds meer de handen in elkaar om de grote uitdagingen van de toekomst het hoofd te kunnen bieden. Dat geldt ook voor Volkswagen en Ford, die vandaag meer details geven over hun samenwerking van morgen.

“Volkswagen Ranger”

De samenwerking gaat in de eerste plaats over bedrijfsvoertuigen. De nieuwe generatie van de VW Caddy zal worden gedeeld met Ford. De Amerikanen van hun kant bieden de Duitsers hun bedrijfsvoertuig met een nuttig laadvermogen van 1 ton aan en de technische basis van de toekomstige pick-up Ranger voor de volgende Amarok.

VW (Ranger) en Ford (ID.): zo ziet de samenwerking eruit

Beide bedrijven willen over de hele levenscyclus van de commerciële relatie samen 8 miljoen exemplaren gaan bouwen van deze drie bedrijfsvoertuigen.

“Ford ID.3”

Ook elektrische personenwagens maken deel uit van de akkoorden. Zo zou Ford in Europa gebruik mogen maken van het modulaire elektrische platform MEB van de VW-groep. Ford heeft al bevestigd dat zijn Europese tak in het Duitse Keulen-Merkenich op deze basis aan een elektrische auto aan het werken is. Tegen 2023 wil Ford tot 600.000 elektrische auto’s op MEB-basis gaan leveren.

VW (Ranger) en Ford (ID.): zo ziet de samenwerking eruit

Argo AI

Tot slot gaan de twee giganten samenwerken in het veld van de zelfrijdende auto via het bedrijf Argo AI. Vorige week rondde Volkswagen zijn investering af in dit bedrijf uit Pittsburg waar Ford reeds in participeert en mee ontwikkelt.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km