Waarom de Peugeot E-Legend nooit in productie zal gaan

Jean-Philippe Imparato, CEO van Peugeot, verklaart zijn beslissing.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 17 februari 2019

Hij was de ster op talrijke salons en internationale evenementen, onder meer ook het salon van Brussel in januari. We hebben het dan over de Peugeot E-Legend, een nostalgisch getekende coupé die een eerbetoon is aan de Peugeot 504 Coupé uit 1969. Hij zit vol knipogen naar dat model, bijvoorbeeld met het merklogo uit de jaren 1960 op het radiatorrooster, maar ook met de zwevende bumpers in een metalen strip, de dubbele vierkante koplampen of de prachtige blauwgroene fluwelen stoelen.

Het prototype kon op algemeen enthousiasme rekenen, in die mate dat onze collega’s van Autonews.fr een petitie lanceerden om te eisen dat het model in productie zou gaan waar net geen 60.000 mensen voor tekenden. Een paar weken geleden nog liet Peugeot-CEO Jean-Philippe Imparato via Twitter weten dat hij een marktintroductie van het model in overweging zou nemen als de petitie minstens… 500.000 handtekeningen zou opleveren.

De kern van de zaak

Naast de kleine teleurstelling die de petitie is geworden, is het bouwen van een zelfrijdende elektrische premiumauto vandaag de dag een te kostelijke zaak. Peugeot waarschuwde al van bij het begin dat een dergelijk model op zijn minst 70.000 euro zou moeten kosten.

Daarom liet de CEO van het merk duidelijk verstaan dat het onmogelijk is om een productieversie van de conceptcar op de markt te brengen: “Peugeot kan zich er niet toe verbinden om de E-Legend te gaan bouwen,” zo zei hij. “Dat zou ons 250 miljoen euro kosten, en ik kan vandaag geen 250 miljoen euro in dat segment pompen”.

Toch blijft Peugeot steeds meer voor premium gaan, onder meer met zijn zeer geslaagde nieuwe 508. Maar om zich in zo’n nichemarkt te gaan wagen, dat beschouwt het merk als te gevaarlijk.

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km