Waarom deze Ferrari uit 1950 zo speciaal is

De ingrediënten om veel geld op te leveren bij een veiling? Hoe ouder hoe liever, graag ook een indrukwekkende geschiedenis, en als er weinig exemplaren geproduceerd zijn, is het helemaal bingo. Al die vakjes kan je afvinken bij deze Ferrari 166 MM/212 Export “Uovo”.

  • Bervoets Wim
  • 31 juli 2017

Het verhaal van deze bijzondere Ferrari begint in 1950 bij de Italiaanse gebroeders Marzotto. De vier broers waren getalenteerde racepiloten, met enkele overwinningen in de legendarische Mille Miglia op hun naam. Maar belangrijker: ze waren goede klanten van Enzo Ferrari.

Chassisnummer 024 MB

De gebroeders Marzotto namen hun Ferrari 166 MM op 2 februari 1950 in ontvangst. De Marzotto’s zetten de Ferrari meteen aan het werk: eerst de Targa Florio, daarna opnieuw de Mille Miglia, waar de auto onfortuinlijk crashte.

Het jaar erop wilden de Marzotto’s meer. De broers zochten naar een lichter en aerodynamischer resultaat. Dat vonden ze niet, zoals toen vaker gebeurde, bij koetswerkbouwer Touring, maar bij koetswerkbouwer Fontana en de latere beeldhouwer Franco Reggiani. Het resultaat? De “Uovo”, Italiaans voor “ei”.

150 kilogram lichter

De Uovo was voor die tijd ongezien: hij had wat weg van een jachtvliegtuig uit die tijd, maar dan uiteraard zonder de vleugels. Dat was geen toeval, want Reggiani kreeg een opleiding in de luchtvaartindustrie. Het koetswerk bestond uit lichtgewicht aluminium, waardoor deze Ferrari zo’n 150 kilogram lichter was dan gelijkaardige Ferrari’s uit die tijd. De voorruit bestond uit kristal – dat gaf geen “vervelende reflecties”, aldus de Marzotto’s – en stond zo recht mogelijk. De chauffeurszetel stond op aanraden van Enzo Ferrari zo ver mogelijk naar achter om de achterkant goed te voelen bewegen, maar het resultaat was behoorlijk wat overstuur. De motor zelf kwam uit een Ferrari 212 Export.

Nog enkele keren

De jaren erop zetten de Marzotto’s de Ferrari 166 MM/212 Export “Uovo” regelmatig bij races in, waaronder nog enkele keren bij de Mille Miglia. In 1953 trokken de broers met hun auto naar Mexico voor de Carrera Panamericana.

Uiteindelijk gingen ze terug naar Italië zonder aan de race deel te nemen, maar de Ferrari bleef wel ginder. De auto wisselde enkele keren van eigenaar en belandde uiteindelijk in de Verenigde Staten. Begin jaren 80 verscheepte de toenmalige eigenaar de Uovo naar Groot-Brittannië voor een volledige restauratie. Enkele jaren nadien belandde hij bij de huidige eigenaar, die hem terug naar thuisland Italië bracht en er alleen mee buitenkwam voor speciale gelegenheden en tentoonstellingen in het Ferrari-museum.

Monterey

De Ferrari 166 MM/212 Export Uovo gaat op 18 augustus onder de hamer bij RM Sotheby’s in het Amerikaanse Monterey. Daar verwachten ze dat hij 5 tot 7 miljoen Amerikaanse dollar zal opleveren…

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...
Foto's ©: Rémi Dargegen - RM Sotheby's.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km