Waarom het salon van Frankfurt verdwijnt

Een traditie van 70 jaar verdwijnt…
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 31 januari 2020
  • Sector

Het is het eind van een tijdperk: het autosalon van Frankfurt, dat afwisselend met het salon van Parijs in september wordt georganiseerd, verlaat het economische hart van Duitsland. In 2021 zal het evenement dus plaatsvinden in een andere grote stad van het land, want Frankfurt is niet meer ‘in the running’.

Het is een zware klap voor de metropool, die 70 jaar lang symbool stond voor het Duitse autosalon. Jaargang 2019 was echter een catastrofe en werd gezien als een vernedering voor de organisatie van de beurs (de VDA, de machtige lobby van de Duitse auto-industrie), en dat heeft zijn sporen nagelaten. Niet alleen stuurden heel wat constructeurs hun kat maar ook het aantal bezoekers kelderde. Dat Frankfurt eraan zou moeten geloven, was dus te verwachten. Nu is het afwachten welke andere grote Duitse stad de fakkel zal overleven. Berlijn, Hamburg en München zouden zich reeds als kandidaat hebben opgeworpen.

Model dat moet worden herzien

Niet enkel Frankfurt heeft het zwaar in de kleine wereld van de wereldwijde autosalons, want ook Parijs, Genève en Detroit, toch decennialang niet te missen hotspots voor de autosector, hebben al een tiental jaar te kampen met steeds minder interesse van de constructeurs. Een autosalon is natuurlijk een kostelijke zaak voor een merk. In een tijd waar autobouwers koortsachtig op zoek zijn naar middelen om de auto van morgen te ontwikkelen, is dit eigenlijk een logische evolutie.

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km