Wereldrecord: bijna 1 op 3 nieuwe auto’s in Noorwegen is elektrisch

Afgelopen jaar was bijna een derde van de nieuwe auto’s die in Noorwegen werden ingeschreven elektrisch. Daarmee haalt het Scandinavische land een wereldrecord. Tegen 2025 wil Noorwegen niet dat er nog auto’s met klassieke verbrandingsmotor worden verkocht.

  • Bervoets Wim
  • 03 januari 2019
  • Sector
  • 821 weergaven

De Noorse Wegenfederatie OFV becijferde dat elektrische auto’s in Noorwegen in 2018 een marktaandeel haalden van 31,2 procent, tegenover 20,8 procent in 2017 en 5,5 procent in 2013. Noorwegen, de grootste producent van olie en gas in West-Europa, zet al jaren stevig in op de vergroening van zijn wagenpark, waardoor elektrische auto’s bijna geen verkeersbelasting betalen, en op veel plaatsen gratis kunnen parkeren en opladen. Tegelijk gaan er stemmen op om dat systeem te herbekijken, omdat de overheid door de belastingvoordelen heel wat inkomsten misloopt.

2025: geen verbrandingsmotor meer

In 2025 wil de Noorse overheid niet dat er nog auto’s met een verbrandingsmotor worden verkocht. Maar daar is het Scandinavische land nog niet: volgens Øyvind Solberg Thorsen van de Noorse Wegenfederatie was in 2018 nog twee derde van de 148.000 nieuw verkochte auto’s in Noorwegen nog een auto met klassieke verbrandingsmotor of een hybride.

Het Internationaal Energieagentschap IEA, dat plug-inhybrides meetelt in zijn berekening, spreekt voor 2017 over een marktaandeel van 39 procent in Noorwegen, ver voor IJsland (12 procent) en Zweden (6 procent).

Minder nieuwe inschrijvingen

In 2018 werden er in Noorwegen wel 6,8 procent minder nieuwe auto’s ingeschreven dan het jaar voordien. Het aantal nieuwe volledig elektrische auto’s nam toe met 40 procent, het aantal diesels nam af met 28 procent. Ook gewone benzines en niet-oplaadbare hybrides gingen met 17 en 20 procent achteruit. De populairste auto in Noorwegen was afgelopen jaar de Nissan Leaf.

“Doelstelling van 2025 moeilijk haalbaar”

Het Noorse Instituut voor Transporteconomie (ITE) twijfelt of de doelstelling van 2025 kan worden behaald. “Heel wat mensen hebben geen eigen parkeerplaats en zullen dus geen oplaadbare auto kopen als ze thuis niet kunnen opladen”, zegt Lasse Fridstrøm van het ITE. “Een marktaandeel van 75 procent is haalbaar, op voorwaarde dat de belastingvoordelen blijven.”

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
10 jaar MQB bij Volkswagen

10 jaar MQB bij Volkswagen

Het modulaire platform is een succesrecept voor de groep en vormt de basis voor een groot aantal modellen.

Polestar denkt aan een productieversie van zijn Concept O2!

Polestar denkt aan een productieversie van zijn Concept O2!

Thomas Ingenlath heeft zich positief uitgelaten over de elektrische roadster! Maar hij heeft ook wat bedenkingen...

Het doek valt voor de BMW i3

Het doek valt voor de BMW i3

De pionier voor elektrische mobiliteit bij het merk uit München moet plaats maken voor nieuwe BMW- en Mini-modellen.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

3,2 /5 Test: Ford Tourneo Connect, zeer goed opgevoed!

Test: Ford Tourneo Connect, zeer goed opgevoed!

Ford heeft de Volkswagen Caddy naar eigen smaak herwerkt om hem aan te bieden als Tourneo Connect. Een gezinstransporter met 7 plaatsen op een moderne, praktische en comfortabele basis.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Te koop: twee Lotussen van één van de grootste F1-legendes!

Te koop: twee Lotussen van één van de grootste F1-legendes!

Deze Lotus Cortina en Lotus Elan zijn zonder twijfel enkele van de belangrijkste ‘wegmodellen’ uit de geschiedenis van Lotus. De twee exemplaren hebben de reputatie van het merk gemaakt!

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Deze Ferrari 410 Sport Spider Scaglietti, een brutale machine, om niet te zeggen dodelijk in de handen van niet-experts, zou “de beste auto ooit gebouwd” zijn volgens de stichter van het merk, Enzo Ferrari! Zegt dit model je wel niets? Goed nieuws: hij staat te koop...

Te koop: 3 prototypes van de Ferrari LaFerrari!

Te koop: 3 prototypes van de Ferrari LaFerrari!

Voor zijn veiling in Monterey heeft Mecum Auctions 3 ontwikkelingsprototypes van de LaFerrari gevonden! Elk exemplaar vertegenwoordigt een belangrijke fase in de ontwikkeling van de hypercar van het merk met het steigerende paard.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.571

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Benzine, Automaat

€ 29.999
2021
24.756 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km