Wolf in schaapsvacht: Peugeot 405 T16, het antwoord van de leeuw

Een merk met een leeuw moet je niet uitdagen. Met de R21 Turbo gaf Renault een tik aan zijn rivaal, de Peugeot 405 Mi 16. Maar met behulp van een turbo eiste die laatste zijn plaats terug op…
  • Piette François
  • 23 mei 2017

Denk maar niet dat de 405 T16 een gezinsversie is van de 205 T16. Het gaat om het antwoord van Peugeot op de Renault 21 Turbo, maar ook op andere concurrenten: de Opel Vectra Turbo 4x4, Alfa Romeo 155 Q4,… De 405 T16 was technisch goed voorzien, maar verpakte alles in een discreet jasje.

1992

Peugeot toonde de 405 T16 op het salon van Parijs in 1992. Esthetisch veranderde er bijna niets: de Franse berline bleef bijzonder discreet. Bij Peugeot in de jaren 90 werd opscheppen met sportiviteit als iets vulgairs beschouwd… Bij Renault draaiden ze hun hand dan weer niet om voor accessoires op de R21 Turbo.

Onder de motorkap van deze T16 ruilde de 405 zijn atmosferische motor in voor een drukgevoede. De tweeliter viercilinder turbo met 16 kleppen werd grondig herwerkt om 200 pk te produceren bij 5.000 tot 6.500 tpm. Het maximumkoppel van 288 Nm werd geleverd vanaf 2.600 tpm. Dankzij een overboostfunctie klom het vermogen zelfs tijdelijk tot 220 pk en het koppel tot bijna 320 Nm.

Vierwielaandrijving

Het vermogen alleen naar de voorwielen sturen, werd begin jaren 90 nog niet beschouwd als een goed idee. Peugeot was bovendien actief in woestijnrally’s met de 405 Turbo 16, die over verbluffend efficiënte vierwielaandrijving beschikte. Voor deze 405 T16 dus ook vierwielaandrijving, gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak.

Prestaties

Qua chrono’s deed de 405 T16 het opnieuw beter vergeleken met zijn rivaal: 235 km/u en 7 seconden van 0 tot 100 km/u. Vooral het efficiënte weggedrag sprong in het oog, met een combinatie van rijcomfort, stabiliteit in lange bochten en dynamiek in scherpe. De sportieve sensaties werden daarentegen wat uitgevlakt…

Vandaag

Laat ons niet rond de pot draaien: deze 405 T16 werd een flop, met net iets meer dan 1.000 geproduceerde exemplaren tussen 1993 en 1995. Een exemplaar vinden wordt dus een internationale zoektocht. Die heeft bovendien budget nodig: een 405 T16 in goede staat kost meer dan € 20.000. Let ook op de staat van de versnellingsbak, het zwakke punt van dit model.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km