Yamaha XT1200Z Super Ténéré: de GS killer ?

  • Wouters Bruno
  • 28 februari 2010


De BMW 1200 GS blijft zijn segment overheersen. Tot op heden kon geen enkel ander merk de 1200 GS bedreigen. Yamaha had anders wel de nodige argumenten. De 500XT groeide snel naar de 550, 600 en 650, tot de XTZ 750 tweecilinder. Een model dat nu al meer dan 10 jaar uit de lijsten verdween. Het is dan ook geen verrassing dat Yamaha zal investeren in een segment waar de andere Japanse merken niet echt succesvol zijn geweest. Maar als we naar de verkoopcijfers van de GS kijken, is dit toch een sterke markt.

Rijk verleden

Yamaha heeft de tijd genomen om een gloednieuwe machine op de markt te brengen. Ze deden uiteraard ook beroep op hun rijke ervaring en de Ténéré 1200 is daar het beste voorbeeld van. Alle middelen waren goed om de volmaaktste moto op de markt te brengen. Off-road avontuurtjes, lange trips, landwegen, bochtige weggetjes, woon-werk verkeer, … deze Ténéré werd ontwikkeld om al deze uitdagingen aan te kunnen.

Motor

Het kloppend hard van deze Super Ténéré is zijn watergekoelde viertakt motor met dubbele nokkenas, twee cilinders, vier kleppen en directe injectie. Genoeg voor 110 pk aan 7.350 tr/min en een koppel van 114 Nm aan 6.000 tr/min. Hij is uitgerust met de allerlaatste technische snufjes van Yamaha zoals de YCC-T, de Traction Control en de directe injectie. Het Traction Control systeem heeft 3 instellingen: de TSC1 treedt in werking zodra het achterwiel begint te slippen, de TSC2 laat het wiel een beetje doorslippen, ofwel kan het systeem volledig uitgezet worden.

Remmen

Het remsysteem kreeg uiteraard ook de nodige aandacht met het meest geëvolueerde ABS systeem van Yamaha ooit. Het systeem werkt alleen op de rem vooraan om geen hinder te veroorzaken bij het off-road werk.

Chassis

Yamaha heeft gekozen voor een kader van staal. De achterophanging rust om op een enkelvoudige regelbare schokdemper. Voor de afstelling van de schokdemper is er trouwens geen gereedschap nodig! Zo kan er bvb snel ingespeeld worden op de staat van het wegdek. Voor de overbrenging werd een cardanas weerhouden, een onmisbaar element in de strijd met de majestueuze GS. De velgen hebben afmetingen van respectievelijk 19’ vooraan en 17’ achteraan en zijn voorzien van “tubeless” banden. De XTZ beschikt over een tankinhoud van 23 liter, een in de hoogte verstelbaar zadel (van 845 tot 870 mm), een verstelbaar windscherm, dubbele koplampen en een 12 V stopcontact, voor een totaalgewicht van 261 kg.

Voor 2010 kan, vanaf begin van deze maand, de Super Ténéré enkel besteld worden via de website. De eerste modellen zijn in een “First Edition” uitvoering. Deze uitrusting bevat het “Adventure Pack” met aluminium koffers en koplampbescherming. Dit zijn toebehoren die vanaf 2011 gewoon in de catalogus zullen staan. Verder bestaat het aanbod toebehoren uit onderdelen zoals een mistlamp, verwarmde handvaten, bijkomende beschermingsonderdelen, een ruim kofferaanbod en LED knipperlichten. Voor de motorrijder zelf werd ook het nodige voorzien met helmen, vesten, broeken, handschoenen, laarzen, brillen, … . Voor dit model, waarvan de eerste leveringen gepland zijn voor eind maart, moet 14.990 € neergeteld worden.

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Yamaha.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km