Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Belgische automobielfederatie Febiac heeft de impact van het toenemende succes van de SUV in ons land becijferd. SUV’s vertegenwoordigen vandaag 30 procent van de markt en doen de CO2-uitstoot van onze autovloot stijgen. Maar in welke mate gebeurt dat?
Vandaag is een op drie ingeschreven voertuigen in ons land een SUV. Dat succes lokt verschillende reacties uit, zegt Febiac, onder meer van “de milieubeweging en de antiautolobby”, die “autoconstructeurs én de klanten die voor een SUV kiezen, een gebrek aan milieubewustzijn verwijten”. De federatie heeft daarop de impact van SUV’s op de CO2-uitstoot van onze autovloot onderzocht.
Febiac vertrok van de hypothese dat SUV’s geen 30 procent van de nieuwe auto’s uitmaken (zoals vandaag wel het geval is), maar 15 procent. Met andere woorden: het percentage van vijf jaar geleden. Volgens die simulatie ligt de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw ingeschreven auto’s in België dan 2 gram lager dan in feite het geval is: 113,8 g/km tegenover 115,8 g/km.
Op basis van die simulatie wil Febiac vooral de impact van de SUV in perspectief plaatsen: “Twee gram verschil is niet te verwaarlozen, maar is evenmin van die orde om te kunnen beweren dat (…) deze voertuigen de technologische vooruitgang en de CO2-daling teniet doen.”
Febiac besluit: “Die 2 gram die door het succes van de SUV ‘verloren’ is gegaan, is trouwens minder dan het effect van de verschuiving van de markt richting benzinewagens die aan de gang is.”
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.