Testen

Ford Focus ST break vs Seat Leon ST Cupra: fun of efficiëntie?

In hun break-uitvoeringen bieden de Focus ST en de Seat Leon Cupra een dubbele dosis aan kofferruimte, maar dat is maar de helft van het goede nieuws. Dat er onder je rechtervoet respectievelijk 250 en 280 pk verscholen zit, maakt van elke rit een express levering.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 12 juni 2015
  • Seat
Seat Leon
    Seat Leon

      Het is voor de eerste keer in zijn bestaansgeschiedenis dat de Seat Leon ook als break wordt geproduceerd. Daarmee ligt hij netjes in lijn van zijn Siamese broertjes, de Volkswagen Golf Variant VII en de Skoda Octavia Combi. Hij deelt met hen hetzelfde MQB-platform, maar dat weerhield de Spanjaard er niet van om trouw te blijven aan zijn dynamische lijnen en koetswerk. Dit vleugje ijdelheid kost ‘m wel enkele liters aan kofferruimte want achteraan is de Seat 587 liter groot (in vergelijking met de 605 l van de VW Golf Variant en de 610 l van de Skoda). Op papier wint de Seat alvast het eerste strijdpunt (kofferruimte) van de Focus want die moet het stellen met 490 l.

      Laadvloer
      Ook op het praktische onderdeel gaat de Seat met de meeste pluimen lopen. Het systeem dat de Leon biedt om via enkele eenvoudige gebaren de achterste zetels neer te kunnen klappen en zo een vlakke laadvloer van 1.470 liter te creëren is moeilijk te kloppen. Waar je bij de Seat de zetels weg laat klappen, moet je bij de Focus de stoelen handmatig optillen en dichtvouwen. Het vraagt wat meer inspanning, maar qua ruimte doet de Ford het wel beter. De Focus kan immers uitpakken met een totaal volume van 1.516 liter. Aan de andere kant, wat afwerking betreft kan de Ford niet tippen aan de hoge afwerkingsgraad van de Seat.

      Echte cijferwerk
      Over volume praten is een ding, maar we hebben de sportieve jongens niet naar onze vergelijkingstest gehaald om te bekijken hoe groot de achterkant is. Tijd voor het echte cijferwerk. Ondanks het feit dat de Focus ST vernieuwd is, behield hij zijn pittige 2.0 l turbo met 250 pk en 360 Nm. De Seat Leon kan dan weer beroep doen op de 2.0 TFSI uit de Volkswagen Group die goed is voor 280 pk.

      De Seat Leon laat, samen met zijn maximaal koppel van 350 Nm, over een zeer breed toerentalbereik zijn spierballen rollen. Tussen 1.700 en 5.300 tr/min versaagt het motorblok nooit en hij reageert altijd even kwiek en direct op het commando van je rechtervoet. Indrukwekkend, maar dat zorgt er ook wat voor dat de sensaties wat worden afgevlakt, in tegenstelling tot de prestaties.

      De motor van de Focus blijft een genot om aan het werk te zetten. Hij zingt uit volle borst en dankzij de Sound Composer worden de juiste motorgeluiden naar binnen geleid. Hij is duidelijk minder afgevlakt en zal vooral de bestuurders die graag de opbouwende sensaties van het rijden willen horen én voelen voor zich winnen.

      Efficiëntie of fun?
      Naast een motorblok dat aan quasi alle toerentallen paraat staat, kan de Seat Leon ook buigen op een sperdifferentieel om al die krachten netjes aan het asfalt af te kunnen geven. En dat is een aanzienlijk voordeel ten opzichte van de Focus ST. Op slecht wegdek zal de Ford het zwaarder te verduren hebben. Bij zware belastingen staken bovendien ook trillingen ter hoogte van het stuur de kop op. Kortom, de Seat Leon Cupra is net dat graadje efficiënter.

      Qua rijgedrag gaat de Seat onverstoord verder. Hij kleeft aan het wegdek als een voetballer uit eerste klasse aan VIP van de Carré. Hij rijdt als op rails en hij maalt de bochten ook aan hoog tempo onverstoorbaar af. De Focus ST aan de andere kant vraagt een ander soort stuurmanskunst. Bij de minste aanzet gooit hij enthousiast zijn achterkant mee in het strijdperk. Hij wil zich dus volledig laten besturen en dat zorgt bij bestuurders die daar tuk op zijn voor een kamerbrede glimlach achter het stuur van de pittige ST.

      Prijs?
      Ford biedt de Focus ST break in drie modellen aan: ST1, ST2 en ST3 met prijzen die variëren tussen 30.600 en 33.600 euro. Als eigenaar van de ST heb je geen keuze qua versnellingsbak en ben je steeds aangewezen op een manuele zesbak. De Seat Leon Cupra ST begint aan 34.800 euro. Wie voor de optionele DSG-bak kiest, ziet het prijskaartje stijgen tot 36.560 euro.

      Conclusie
      Met zijn premium break uitstraling en jong en dynamisch platform zal de Seat Leon Cupra ST vooral de liefhebbers van de discrete prestaties aanspreken. Hij blijft verbluffend snel, maar hij is ook zo polyvalent dat je er in alle omstandigheden een prima gezel aan hebt. De Focus ST Break trekt veeleer de kaart van de sportieve bestuurder ‘old school’. Hij valt wat harder op en is qua pure prestaties niet zo snel als de Seat, maar hij blijft het leukste om achter het stuur te kruipen en er de zweep op te laten knallen. En dat voor een erg scherp prijskaartje. Aan de andere kant is dan ook de afwerking niet van hetzelfde niveau als dat van de Seat. Twee sportieve kleppers die elk hun eigen fanbase zullen hebben. Tot welk kamp behoor jij?

      Meer lezen over:

      Christiaens  Jean-Francois
      Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
      Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
      Heet dat dan ouder worden?
      Foto's ©: Jean-François Christiaens.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

      Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

      De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

      3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

      4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

      4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

      Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

      Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km
      € 52.990
      2019
      105.433 km

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km
      € 52.900
      2021
      1.500 km