Testen

Seat Leon ST CUPRA: Is dit de snelste manier om naar Ikea te gaan?

 Cupra! Het is een naam die al sinds 1996 klinkt als een klok en die alleen gebruikt wordt voor de meest sportieve modellen van Seat. Wat ooit begon met een sportieve Ibiza, evolueerde verder naar de Leon. Van elke Leon-generatie zou er uiteindelijk een Cupra-model komen en de nieuwe Leon vormt daar geen uitzondering op.

  • Wouters Bruno
  • 18 februari 2015
  • Seat
Voor- en nadelen
  • Comfort blijft relatief goed behouden
  • Dagelijkse inzetbaarheid
  • Elegante en discrete styling
  • Praktische eigenschappen
  • Uitstekend rijgedrag
  • Uitstekend sperdifferentieel
  • Voorkeur voor de dsg-bak
  • Basisversies
  • Zet z'n broer te kijk

Deze derde generatie van de Leon, die in 3 koetswerkversies uitkomt, is de eerste keer dat er een break met Cupra-benaming wordt gemaakt. Kwestie van nog sneller van Ikea thuis te kunnen zijn…

De basis voor deze Cupra is de ST break die op zijn manier een erg geslaagde variant is van de Leon, die gebouwd is op het MQB-platform van Volkswagen. Dat is een platform dat voor het eerst werd gebruikt voor de huidige A3 en later voor de Golf 7 werd hernomen. Niet slecht qua referenties.

De Cupra-versie van onze ST is geen schreeuwlelijk. Hij staat eerder discreet op 18 of 19 inch velgen, heeft volledige LED-verlichting en bumpers die expressiever zijn. Bij dat laatste vallen vooral de voorste bumpers op met rijkelijk geplaatst luchtinlaten. Achteraan vallen de zwarte inserts op en de meer geaccentueerde uitlaten. De Cupra is deze keer heel wat terughoudender en eleganter opgevat.

Discrete elegantie

Ook aan de binnenkant gaat de Seat op hetzelfde elan verder. Het interieur baadt in zwarte tonen en geeft de bestuurder een speciaal sportstuur. De zetels zijn eveneens sportieve exemplaren, met alcantara en wit-grijze logo inserts. We ontsnappen voor een keer aan de clichématige rode accenten en dat doet deugd. Dank u Seat!

Onze wit-grijze Dynamic-versie straalt klasse en discretie uit. Da’s misschien niet het eerste wat je verwacht van een Spaanse sportieve furie, maar niet getreurd. De Cupra is er ook in Emocion-rood, maar de meest extraverten onder ons die kiezen voor het Orange Line-pakket: dat geeft je recht op oranje inserts, two tone velgen met oranje accent, oranje logo’s en dito lijst van de grille. Opvallen, het kan nog steeds.

Onder de motorkap heb je de keuze uit twee versies: een 265 pk of een 280 pk. Op dit niveau maakt 15 pk niet meteen het grote verschil en voor ons zijn er ook weinig fiscale argumenten om voor de 265 pk-versie te kiezen. Niet onbelangrijk om te weten, is dat er naar uitrusting ook verschillen zijn tussen de twee modellen. De Cupra met 265 pk krijgt bijvoorbeeld 225/40 R18 banden. De 280 pk-versie 235/35 R 19.

265 of 280?

Elk van de twee versies is verkrijgbaar met ofwel een manuele zesversnellingsbak of een DSG (ook met 6 versnellingen) met lepels aan het stuur. Zonder een bepaalde voorkeur te hebben voor de 280 pk , vermoeden we toch dat de 265 pk-versie niet lang in de cataloog zal staan.

Het lezen van de technische fiche levert nog enkele interessante wetenswaardigheden op. Het is goed om te zien dat in het standaardpakket van de Cupra dynamische chassisregeling (Dynamic Chassis Control, DCC), zelfblokkerend differentieel, elektronische stabiliteitscontrole en vier verschillende rijmodi zitten. Die laatste zijn verzameld onder de naam: “Cupra Drive Profile”.

Dat systeem laat je dus kiezen uit Comfort, Sport, CUPRA en Individual. Het grijpt in op de gasreactie wanneer je het pedaal bedient, op het afstellen van de adaptieve vering, op het differentieel, het geluid dat de motor maakt en – indien geïnstalleerd – op de DSG-bak. Voor de volledigheid geven we nog mee dat je aansluitend nog kan opteren voor een sport pack dat vierzuigerremklauwen van Brembo bevat en speciale 19 inch velgen met Michelin Pilot Sport Cup 2 banden.

Verstoppertje

Op papier staat dat allemaal goed, maar bevestigt de praktijk dat ook? Het koetswerk vervalt niet in onnodige agressiviteit, maar achter het stuur kun je niet naast het sportieve DNA kijken. We zitten in uitstekende sportstoelen en het dashboard voor ons is netjes afgewerkt en overzichtelijk ingedeeld. We verlaten de luchthaven van Barcelona en mengen ons meteen in het drukke stadsverkeer van de Catalaanse stad. De DSG gaat in auto modus, de motor toont zich van z’n meest discrete kant, de vering filtert alle oneffenheden netjes weg… De Cupra is blijkbaar ook erg goed in het verstoppen van z’n sportieve inborst. Alleen enkele alerte leden van de verkeerspolitie houden onze 19” velgen met lage profielbanden goed in de gaten.

Weg schapenvacht

Het verkeer verwatert en dunt uit. Onze voet duwt harder op het gaspedaal, de versnellingsbak reageert onmiddellijk. De wagen herleeft, schudt zijn schapenvacht resoluut van zich af. Hij is efficiënt, zonder patserig te zijn. We spelen wat met de verschillende modi. De CUPRA is het meest sportieve, inclusief de betere soundtrack van de motor.

Op de kleine plattelandswegen laat onze ST zich nog maar eens van z’n meest doeltreffende kant zien. Een wagen inhalen tussen twee bochten? Een stevige duw op het gaspedaal, een kordate draai aan het steur en een motorblok dat nooit teleurstelt. Zo arriveren we gezwind aan het Parcmotor Castelloli, waar we later de Leon ST CUPRA ten volle op z’n sportieve ambities kunnen testen.

Efficiënt

Ook op de gesloten omloop komen we tot dezelfde conclusie: hij rijdt een foutloos parcours en is doeltreffend efficiënt. Deze Seat Leon ST CUPRA kan zijn Duitse roots niet verbergen. Hij slaagt er in om de grote spreidstand te overbruggen tussen aangenaam rijplezier voor dagdagelijks gebruik en sportieve prestaties neerzetten met het mes tussen de tanden.


Nadelen? Oh ja, eentje en die is niet van de minste want hij zorgt ervoor dat z’n collega te kijk wordt gezet. Wil je een goede sportieve wagen die veel waar voor z’n geld biedt, dan is de Seat de juiste keuze. Hecht je daarentegen ook aanzienlijk belang aan het logo dat op de grille staat, dan zul je dieper in de buidel moeten tasten voor een vergelijkbare wagen met vier ringen op z’n neus. Een wagen die overigens door dezelfde ingenieurs gemaakt wordt en die in dezelfde gebouwen wordt bedacht. Moesten wij de keuze hebben, we zouden het wel weten…

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters, Manufacturer. Source ©: Seat.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km