Testen

Suzuki GSX-S 1000(F): Beter dan z’n technische fiche doet vermoeden

Wie in 2015 komt aandraven met 145 pk en elektronische tractiecontrole, zelfs al is die instelbaar, heeft het moeilijk om de grote jongens aan het dromen te zetten. En toch…

 

 

  • Wouters Bruno
  • 07 augustus 2015
  • SUZUKI
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Expressief motorblok
  • Leuk weggedrag
  • Rijpositie
  • Beperkte bescherming
  • Beperkte praktische eigenschappen
  • Feeling remmen

En toch. Ook zonder de 180 pk van een KTM Super Duke of de hoogtechnologische uitrusting van een Aprilia Tuono of BMW S1000R, weet de GSX-S indruk te maken wanneer het op dagelijkse inzetbaarheid aankomt.

Niet elke motorrijder is voorzien van een onstilbare honger naar pk’s zodat je wanneer je de hele paardenstal wil loslaten sowieso beroep moet doen op doorgedreven elektronische rijhulpmiddelen.

Sportief bloed

Met zijn 145 pk behoort de nieuwe Suzuki niet tot de top van de pk-brakers, maar het motorblok heeft wel hypersportief bloed door de aderen stromen. De viercilinder in de GSX-S is immers afgeleid van de motor van de GSX-R1000 die in de generatie van 2005-2008 furore maakte. Het blok werd onder handen genomen om het meer inzetbaar te maken voor dagelijkse ritten. Hij moet inboeten qua topvermogen, maar wint dan weer aan reactiesnelheid bij lagere toerentallen.

De afmetingen van de cilinders zijn met een boring van 73,4 mm en een slag van 59 mm overvierkant te noemen, maar ze komen niet in de buurt van de 80 mm op 50 mm die je bij sommige concurrenten ziet. Daarnaast werden de nokkenassen aangepast en is er een nieuwe mapping toegepast om ‘m ook in de middelste toerentallen kwieker uit de hoek te laten komen.

In detail

Verder noteren we nog nieuwe, lichtere zuigers, iridium bougies, een speciale anti-wrijvingslaag en een nieuwe in- en uitlaat. Over het Bosch ABS hoeven we niet teveel uit te weiden: het zorgt ervoor dat de monobloc vierzuiggeremklauwen de zwevende 310 mm remschijven vooraan niet laten blokkeren.

Het tractiecontrolesysteem houdt rekening met een aantal parameters. Het monitort de draaisnelheid van beide wielen, de stand van het gashendel, de gekozen versnelling en de snelheid van de krukas, voordat hij beslist om in te grijpen op de ontsteking en de luchtinlaat om het enthousiasme iets te temperen. De tractiecontrole is in drie standen instelbaar en wie zeker is van zijn of haar rijkunsten, die kan het systeem ook volledig uitschakelen. Een klein woordje nog over het volledig digitale dashboard. Dat is licht en compact en is niet bepaald gierig met informatie, maar het scoort geen goede punten op het vlak van leesbaarheid. Het is teveel info op een te klein scherm. Ook in 2015 is het moeilijk om de leesbaarheid van een naald op een analoge teller te evenaren…

Het frame is vervaardigd uit een aluminium element. Het maakt het frame, dat quasi in een rechte lijn van het balhoofd naar de bevestiging van het subframe loopt, een erg licht en stijf onderdeel. Ook het subframe is vervaardigd uit aluminium en is geïnspireerd door het onderdeel dat we op de GSX-R terug zien. De vering komt uit de fabriekshallen van Kayaba, en bestaat vooraan uit een volledig instelbare 43 mm upside down. Achteraan zorgt een monoshock die instelbaar is qua uitgaande demping en qua veervoorspanning voor het nodige comfort. De alu zesspaaksvelgen krijgen vooraan 120/70ZR17 rubber en achteraan een genereuze 190/50ZR17.

Op circuit

Er zijn erg weinig verschillen tussen de GSX-S1000F en de GSX-S1000. De F-versie heeft een ferme kopkuip en aangepaste spiegels die ‘m meteen onderscheiden van zijn broer. De F heeft vooraan ook een enigszins andere veringinstelling om de vijf kilo’s extra op de voorpartij te compenseren.

We vinden exact hetzelfde achterwerk terug, met de weinig uitnodigende ruimte voor een duorijder en het knappe Renthal “Fatbar” stuur uit aluminium. De zitpositie verandert dus niet, maar als bestuurder krijg je wel een extra portie bescherming. Het extra kuipwerk en het niet-instelbare windscherm zetten je niet volledig uit de wind, maar hun effect is wel duidelijk merkbaar.

We profiteren van de Open Trophy van Chimay die de piloten van het International Road Racing Championship verwelkomt om de Suzuki zijn sporen te geven op het circuit. Onze voorrijder is niemand minder dan Marc Fissette die met zijn racemachine de kop neemt. De geschiedenis van het circuit begint al in 1926, vertelt Jean Yernaux, de bezieler van de omloop, en was toen ruim 10 kilometer lang. Het record op die omloop werd in 1972 neergezet door Yvo Grauls aan het stuur van zijn Camaro. Hij klokte af op een gemiddelde snelheid van 195,327 km/u. Het traject werd in 1992 ingekort naar 4.515 meter maar werd niet langer geschikt bevonden om er autowedstrijden op door te laten gaan. De kosten om de omloop toch te laten homologeren zijn te duur.

Marc Fissette

Zowel de GSX-S als de GSX-S F staan op het circuit op ons te wachten en na enkele rondjes hebben we een les alvast geleerd. Wanneer we op een bocht afstevenen, moeten we sneller in de ankers gaan dan Marc Fissette of dit loopt verkeerd af. De GSX beschikt over ruimschoots voldoende temperament en aan het einde van het rechte stuk klokken we zonder problemen af op 250 km/u, maar dan moeten we zwaar in de remmen. We beschikken niet over het talent, noch over de ervaring, noch over de remmen van Marc Fissette!

Nadat we onze vuurdoop er zonder kleerscheuren van af hebben gebracht, weten we weer het rijgemak van de Suzuki te waarderen. De F is dan wel wat comfortabeler, maar ook de naked-versie weet ons te charmeren. Het extra gewicht van de F is nauwelijks voelbaar en beide machines schotelen je dan ook quasi hetzelfde rijplezier voor, de extra kuipbescherming van de F even buiten beschouwing gelaten. Het motorblok bouwt zijn vermogen erg mooi op naarmate de naald van de toerenteller stijgt en weet op die manier - vooral in stand 1 - het tractiecontrolesysteem aan het werk te krijgen.

En dat controlesysteem doet haast onmerkbaar zijn werk. Enkel het verklikkerlichtje op het dashboard zorgt er voor dat je onmiddellijk merkt dat de elektronica ingrijpt. Het chassis en de vering kwijten zich uitstekend van hun taak. Met een GSX-S die minder radicaal is dan een hypersport kun je je prima amuseren op de gesloten omloop. De remmen laten je niet in de steek, maar ze hadden wat ons betreft toch iets meer kracht mogen hebben. Wat kwieker aangrijpen zou voor hen ook wenselijk zijn.

Op den buiten

We vervolledigen onze test met een uitgebreide rit ‘op den buiten’. We sturen de GSX-S langs Les Lacs de l'Eau d'Heure, Neuville, Matagne, Couvin en Chimay. Een wondermooie omgeving met wegen in slechte staat. Het zou een goed traject zijn om een V-Strom te testen en toch is het hier dat de GSX-S zich ontpopt tot uitstekende compagnon de route. De sterke motor laat door zijn aangedikte kracht in middelste toerentalregionen toe om vlot en soepel over de wegen te denderen. En wanneer de kwaliteit van het wegdek plots verbetert, dan volstaat een simpele draai aan het gashendel om de Soes richting horizon te katapulteren.

De vering verteert de typische Belgische bulten in het wegdek zonder morren. Niet alleen onze rug, maar ook onze billen zijn ‘m daar dankbaar voor. De rijhouding is bovendien erg goed uitgedacht. Het maakt van deze Suzuki een motor mét een eigen smoel en karakter die toch verzoenend rijdt. Als je wil, kan je hem omtoveren tot een explosieve machine, maar hij is in de eerste plaats een motorfiets waar je elke dag mee de baan op kan. Het extra kuipwerk van de GSX-S 1000F biedt geen volledige bescherming tegen de rijwind, dus als het regent twijfelen we er aan of je het lang droog gaat houden. Zeker als je naar de achterpartij kijkt die rechtstreeks van een roadster is afgeplukt. Je scoort er in elk geval geen goede punten mee bij een duorijder. Ook praktische eigenschappen hoef je aan boord van de Suzuki niet te zoeken. De F is géén pseudo-GT, maar is wel een roadster waar je veel en vooral vaak mee kunt rijden. 

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

De tarieven voor het opladen zullen ook wijzigen om piekmomenten te vermijden.

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

De ZZ632/1000 heeft een cilinderinhoud van 10,3 liter en ontwikkelt meer dan 1.000 pk… zonder turbo of compressor.

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De Lancia Stratos, de koning van de rally’s en de salons, is vandaag een legende waar duizelingwekkende bedragen voor worden neergeteld. We kijken even naar 5 feiten over het model die je misschien nog niet kende.

Aanbevolen tests voor jou

3,3 /5 Test: Kia EV6, nieuw genre

Test: Kia EV6, nieuw genre

De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

1993, de Rally van de 1000 meren. Onder de gefascineerde blikken van de locals danst een blauwe en gele Subaru van bocht naar bocht, over bulten springend onder het geroffel van zijn machtige flat-four. Een legende ontstaat. De Subaru Impreza wordt op dat moment een mythe en vervangt de krachtige maar verouderde Legacy. De Impreza Prodrive waar we hier naar kijken is een stukje geschiedenis.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

Na de opmerkelijke Fortwo stortte Smart zich aan de vooravond van de jaren 2000 op een verrassende niche van de markt: roadsters. Om meteen raak te schieten lanceerde het merk niet één maar twee modellen tegelijk. De roadster en coupé kennen vandaag een grote groep fanatieke volgelingen. Wat mag je ervan verwachten? En welk budget moet je voorzien?

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 32.990
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 18.248
2021

Benzine, Manueel

€ 20.998
2021

Benzine, Manueel

€ 12.498
2021

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 8.990
2014
188.000 km

Benzine, Manueel

€ 19.499
2017
32.000 km

Diesel, Manueel

€ 10.899
2013
136.000 km

Benzine, Manueel

€ 8.799
2010
93.000 km