Testen

Alfa Romeo 159 2.2 JTS: bella carrozzeria !

Alfa Romeo staat bekend voor de kwaliteit van zijn motoren, minder voor het koetswerk. De tijden zijn veranderd en met zijn nog altijd even aantrekkelijke lijn hoeft de koper niet langer te vrezen voor roest op zijn Alfa. Onder zijn verleidelijk kleedje zit een motor van..jawel...Opel. Dat stemt niet echt overeen met de legendarische reputatie van Alfa Romeo. Heeft Alfa zijn ziel verkocht? Antwoord in deze test met een 2.2 JTS.
  • Piette François
  • 20 december 2006
  • Alfa Romeo
Voor- en nadelen
  • Aangename motor
  • Lijn
  • Sfeer van het interieur
  • Wegligging
  • Comfort van de vering
  • Prijs
  • Ruimte achteraan
  • Stevige prijs
  • Verbruik
GM als leverancier De tijd van de balbieri’s met een paar Webber carburatoren is voor goed verleden tijd. Aan de huidige rationalisatie tendens ontsnapt ook Alfa Romeo niet. De Italiaanse constructeur heeft zijn boodschappen gedaan bij GM een heeft er een 2.2 liter gekocht. Onvergefelijk wat de puristen betreft. Wel heeft desbetreffende motor speciale aandacht gekregen, van Italiaanse ingenieurs, een hebben hem onder andere uitgerust met een directe injectie. Het resultaat komt overeen met wat van Alfa kan verwacht worden, 185 pk aan 6.500 tr/min en een maximum koppel van 230 Nm aan 4.500 tr/min, meer dan eerbare specificaties dus. Een druk op een knop doet de motor aanslaan en zal meteen de melomanen gerust stellen, het geluid is wel degelijk het typische Alfa geluid. Een aangename mechaniek die ook nog eens discreet blijft aan alle regimes. Een echte Alfa Romeo motor dus? Niet helemaal, het gewicht, altijd maar dat gewicht, weegt door en doet ons dromen van een nog zwaardere motor. Het is ook een lineaire motor, wat hem niet zo “levendig” maakt als de oudere Alfa Romeo motoren. De versnellingsbak, met zes versnellingen, voelt aangenaam aan, de koppeling met de motor is geslaagd, hij is precies en laat zich met genoegen bedienen. Aangenaam en doeltreffend Aan rijplezier ontbreekt het deze 159 niet. Het bochtenwerk verloopt vlot en er ontstaat een perfecte symbiose tussen de piloot, het stuurwiel en het chassis. Deze combinatie laat toe om de 159 uiterst precies in een bocht te gooien. Puur plezier! Het remmen is van het zelfde niveau, gemakkelijk te doseren en genoeg kracht om de zware massa met 185 pk tot stilstand te kunnen brengen. Berline voor jonge koppels De ruimte achterin deze 159 is geen sterk punt. De groten onder ons zullen er krap zitten en benauwd. De oneffenheden op de weg zijn duidelijk voelbaar, en wie groter is dan 1.85m zal de rijpositie te hoog vinden. De geluidsdemping is degelijk, ook al kan je de wind horen aan een constante (en wettelijke!) snelheid op de snelweg. De koffer is ruim en moduleerbaar. De eigenaars van een 156 zullen dit erg op prijs stellen, want aan die versie ontbrak dat verschrikkelijk. De airco, met drie zones, is doeltreffend, maar als er veel van gevraagd wordt brengt dat heel wat lawaai met zich mee. De sfeer binnenin is typisch die van Alfa Romeo met een reeks metertjes, waaronder de olietemperatuur, die naar de bestuurder zijn gedraaid. De afwerking is zichtbaar beter dan de vorige modellen. Dorst ! Gelukkig kan in de benzinetank 70 liter, want met een gemiddeld verbruik van 12.5 liter zou hij anders maar al te snel droog komen te staan. Met een zware rechter voet schiet dat verbruik de hoogte in. De diseleversies van de 159 zullen dus ongetwijfeld meer succes hebben. Met een prijskaartje van 28.600 € voor de “Progression” uitvoering en 30.850 € met “Distinctive” afwerking is het een gepeperde rekening. Vooral als daar dan nog eens opties bijkomen zoals een lederen interieur, 1.655 €, xenon koplampen, 800 €, cruise control, 200 € en een metaalkleur aan 650 €. Allemaal opties die niet standaard geleverd worden, zelf niet met de “Distinctive” afwerking. Conclusie De 159 is een mooie auto en zal zonder meer de fans in een oogwenk verleiden. Giugiaro kan duidelijk nog altijd mooie auto’s tekenen. Maar deze Alfa Romeo heeft meer te bieden dan enkel een knappe look, het typisch interieur, zijn wegligging en zijn aangename motor. Plaats is er zeker niet op overschot en hij is niet de meest praktische auto op de markt. Zijn hoge prijs en verbruik zullen de rationele denkers waarschijnlijk doen afschrikken. Een koopje voor wie hem echt wil, zonder te moeten ingeven op het rijplezier, zoveel is duidelijk.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer, François Piette. Source ©: Alfa Romeo.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km