Testen

Verleider

Quadrifoglio Verde (of klavertjevier) is een naam die klinkt als een klok en ruikt naar warme banden en verbrande olie. Een naam die memorabele herinneringen oproept en de pittigste versies van de huidige Giulietta en Mito siert. Is de Mito QV een waardige erfgenaam?
  • Piette François
  • 12 januari 2012
  • Alfa Romeo
Voor- en nadelen
  • Bescheiden verbruik
  • Geluiddemping
  • Geslaagde stijl
  • Soepele motor
  • Uitstekende sabelt-zetels
  • Gedrag op hobbelige wegen
  • Gierige standaarduitrusting
  • Motortemperament bij hoge toeren

Gevoelig onderwerp

Terwijl het Alfa-gamma tegenwoordig bevolkt wordt door diesels, zit sportiviteit nog altijd in de genen van het merk. Die sportiviteit werd vroeger uitgedrukt in dikke Weber-carburators die benzine (véél benzine) transformeerden in een schitterende geluidsdemonstratie. De motor was altijd op zoek naar de rode zone en vormde het natuurlijke verlengstuk van de doeltreffende wieltreinen.

Achterwielaandrijving, een goede gewichtsverdeling, een unieke atmosfeer en een sensuele lijn: de Giulia en Bertone coupé hebben hun stempel gedrukt op een generatie liefhebbers van de biscione. Wat blijft er vandaag van over, in een tijd waarin prestaties opgeofferd moeten worden aan het verbruik? Is deze geest er nog?

Cuore Sportivo

Het sportieve hart, zeg maar de motor, vormt nog altijd de geest van elke Alfa. In het geval van de Mito wordt het hart gedeeld met een hele reeks andere modellen in de Fiat-groep. Hij wordt nog altijd in Italië gebouwd en heeft zijn Italiaanse accent dus niet verloren. De cilinders met een inhoud van 1,4 liter hebben geen carburators meer nodig om hun vermogen te leveren, maar gebruiken revolutionaire MultiAir-injectie met een intelligente luchtsturing via de inlaatkleppen.

Voeg een turbo toe en hij levert 170 pk (of 163 pk in België) en 230 Nm vanaf 2.500 tr/min. Tot zover de theorie. Maar ik vergeet de prestaties: 219 km/u en 7,5 seconden om 0 tot 100 km/u af te leggen. We hebben al sterker en sneller gezien in dit segment van kleine bommetjes, maar het is meer dan genoeg om je rijbewijs kwijt te spelen. Als verbruik kondigt Alfa Romeo een gemiddelde van 6 l/100 km aan en dat is een hele prestatie.

Stijl

De extra spierkracht onder de motorkap blijkt ook aan de buitenkant, een gouden regel voor kleine sportievelingen. Deze Alfa Romeo mag dan zuiders zijn, hij houdt het discreet: een klein Quadrifoglio Verde-logo op de voorvleugels, een dubbele verchroomde uitlaat, specifieke 17-duimsvelgen, zijspiegelkappen in geborsteld metaal en dat is alles. Maar wat een uitstraling heeft deze 8C-miniatuur!

In het interieur mikt Alfa Romeo op soberheid. Geen flashy kleuren of overvloed aan suggestieve logo’s, alleen een zwarte dakhemel en uitstekende zetels. In dit geval zijn het Sabelts die uitstekend steunen, opvallen door hun schitterende design en met trots het prestigieuze merklogo dragen.

Q2

Achter deze duistere naam schuilt een elektronisch zelfsperrend differentieel die het koppel tussen de twee voorwielen verdeelt. De bedoeling? Altijd genoeg grip verzekeren als je een bocht uitrijdt.

Sober

Nu we de presentatie achter de rug hebben, is het tijd om te vertrekken. Om meteen duidelijk te zijn: als de natuur je niet veel centimeters heeft toebedeeld, zijn de Sabelt-zetels (toch een optie van 2.500 euro) misschien niet de beste optie. In het andere geval zijn ze een waar plezier: de steun is perfect en het gevoel helemaal omringd te zijn door de stoelen maakt je een met de auto. Dat begint al goed. Voor de rest is de presentatie sober maar smaakvol, met kleine, subtiele en elegante metaalaccenten. De Italianen weten wat stijl is.

Vrooom!

Ik draai de sleutel om en … er pruttelt een ingetogen geluid door de uitlaat. Om de test te beginnen, laat ik de DNA-knop (waarmee je de rijmodus instelt op glibberige omstandigheden, normaal of sportief) in de normale stand. Tot zover niets indrukwekkends. De Mito rijdt gemakkelijk en even zacht als de eerste Twingo. Ik geef een kleine stoot gas om te zien wat er gebeurt … niet veel. Hij reageert soepel maar zonder veel enthousiasme.

Gedaan met lachen, tijd voor een bochtig wegje in de Dynamic-stand. En dat gooit alles overhoop! De minste druk op het gaspedaal vertaalt zich in een duidelijke duw en een klimmende toerenteller. Die plotse opstoot van passie uit zich in een zware stem die heel Italiaans klinkt. Schitterend! Maar het wilde temperament hoog in de toeren lijkt definitief tot het verloren te horen. Jammer. De manuele versnellingsbak laat zich gemakkelijk bedienen, ook tijdens “hete” momenten.

En?

Zolang de weg vlak blijft, amuseren we ons kostelijk: remmen, op de juiste rijlijn mikken en de weg bekijken door de zijruit. De voortrein kleeft aan de weg en wordt goed ondersteund door een speelse achtertrein. De Mito rijdt verbazend goed, tenminste zolang het wegdek goed is. Zodra het wegoppervlak meer gaat lijken op de huid van een puber, verliest de Mito van zijn pluimen. De ophanging heeft moeite om de bewegingen van het koetswerk onder controle te houden en je wordt door elkaar geschud. We kunnen dat een gebrek aan stevigheid of een karaktertrek noemen, naargelang jouw humeur of affiniteit met het merk.

Prijs

Met een prijs van 22.300 euro zit de Mito QV in de middelmaat. Een Renault Clio RS met 200 paarden is al beschikbaar voor 500 euro meer. Bovendien is de uitrusting eerder armoedig: je moet in de optielijst grasduinen voor de armsteun centraal vooraan, de snelheidsregelaar, de regen- en lichtsensor, de aluminium pedalen, enzovoort. Maar de Mito compenseert dat aan de pomp: het is gemakkelijk om een gemiddelde van 8 l/100 km te halen en toch plezier te beleven.

Conclusie

De Mito QV is zeker niet perfect, laat staan de meest verbluffende van alle kleine bommen op wielen. Maar schat hem niet verkeerd in: deze Mito is geen pure en doeltreffende sportieveling die je aanspoort om het circuit op te zoeken. Zie hem eerder als een mini-GT, een gespierde en stijlvolle stadswagen met een sterk karakter. En daarmee heeft deze dartele Italiaan voldoende in huis om je te overtuigen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Alfa Romeo.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km