Testen

Heel rationeel, met een beetje passie

De A5, met zijn elegante coupélijn, is een geslaagd design van de hand van Walter de Silva. De unaniem gewaardeerde look kwam eerst in de cabrioversie op de markt, later als Sportback. De lijn van de Sportback behoudt die van de coupé, maar geniet wel van een langere wielbasis (+ 6 cm), en twee bijkomende deuren. De "vierdeurscoupé" blijkt in elk geval op een zeker succes te kunnen rekenen, kijk maar naar de Mercedes CLS of Passat CC. Redelijk blijven, met een vierdeursberline, maar zich toch een plezier doen met de look van een coupé is de boodschap.

  • Wouters Bruno
  • 08 mei 2012
  • Audi
Voor- en nadelen
  • Afwerking en comfort
  • Erg aangename motor
  • Prijs
  • Weinig speels rijgedrag

 

De Audi A5, met zijn uitgebreid motorenaanbod en vele praktische aspecten, kan dus op een welverdiend succes rekenen. Na enkele jaren werd het tijd voor een facelift voor het gamma, coupé en cabrio inbegrepen. Deze facelift is geen revolutie, het design  van de Silva uit 2007 was trouwens al heel geslaagd, en een te grote ingreep had de mooiste wagen die de Silva naar eigen zeggen ooit getekend heeft, misschien wel verminkt.

 

 

Het resultaat zijn enkele discrete ingrepen die zich zo goed als beperken tot de integratie van led-verlichting in de koplampen. Binnenin zijn er ook geen enorme veranderingen merkbaar, behalve een nieuw stuur, een vereenvoudigde ergonomie (!?) voor het infotainmentsysteem en hier en daar wat afwerkingen in aluminium. Audi laat aan de nieuwe eigenaars ook de keuze tussen een achterbank met twee of drie plaatsen.

De cijfers

Ons testmodel had de 2.0 TDI-motor van 177 pk onder de motorkap, gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen. Deze motor heeft 7 pk gewonnen, maar bij ons zal ongetwijfeld de fiscaal meer voordelige versie van 163 pk de bestseller blijven. Ter info, de versie van 177 stoot 122 gram CO2 uit per kilometer, voor de versie van 163 pk zijn dat er 118. Onze testrit vond plaats in eerder winterse omstandigheden. We hebben het chassis dus niet tot het uiterste kunnen drijven. We hebben van de A5 dan ook maar een op een relaxte manier kunnen genieten, wat wel heeft toegelaten om grondig de uitstekende kwaliteiten van de TDI-motor te ontdekken. Een bijzonder soepel en reactief motorblok, dat vanaf de laagste toerentallen zijn koppel volledig vrijgeeft (380 Nm aan 1.750 tr/min). Zijn kracht en soepelheid maken schakelen eerder zeldzaam. We kunnen ons hier gemakkelijk een automatische versnellingsbak bij inbeelden, maar dat kost wel 2.100 euro meer.

Enkele opties?

Nu we het toch over geld hebben: het mag duidelijk zijn dat Audi je voor al het overbodige laat bijbetalen, maar soms ook voor het hoogst noodzakelijke. Ze doen dat dan ook nog eens aan moeilijk verklaarbare prijzen,  wat we van de Duitse collega's van BMW, Mercedes en Porsche spijtig genoeg ook al moeten aanvaarden. Voor de achterbank met drie plaatsen moet er 387,20 euro betaald worden. Voor de xenonkoplampen met bijhorende leds komt daar 1.284,45 euro bij. Door voor de packs van Audi te kiezen kunnen er wel zaken gedaan worden: het "Intenso Pack" kost 3.750 euro in plaats van 5.862,45 euro, metaalkleur, snelheidsregelaar, parkeerhulp, GPS, alarm en boordcomputer inbegrepen, ... een cadeautje.    

Leven aan boord

Tussen de vele bedieningsknoppen (die niet altijd optimaal geplaatst werden op de centrale console tussen de zetels) vinden we de Drive Select terug, een systeem dat toelaat om het gedrag van de auto aan te passen door in te spelen op het gaspedaal en de stuurbekrachtiging. De impact is maar beperkt voelbaar, buiten een wat strakkere stuurbekrachtiging met de "Dynamic"-instelling. Het Drive Select-systeem kan ook inspelen op de ophanging, maar ons testmodel was daar niet mee uitgerust. Het comfort van de A5 kan in elk geval de meest veeleisenden onder ons overtuigen. Het geluid en de vibraties van de TDI-motor werden uitstekend weggefilterd. Het interieur is ruim genoeg om zowel vooraan als achteraan voldoende plaats te bieden aan grote volwassenen, ook al zal de hoofdruimte achterin voor die grote personen soms wel een probleem zijn. Toch zou dit de doelgroep van potentiële klanten voor deze A5  niet mogen afschrikken, vooral omdat die eerder hun kinderen dan basketters zullen vervoeren. 

Stijlvol onderscheid

De nieuwe versie van deze Audi is nog altijd even stijlvol en aantrekkelijk. Zijn uitstekende 2.0 TDI-motor staat garant voor onberispelijke prestaties met een beperkt verbruik. De A5 blijkt in de eerste plaats comfortabeler en doeltreffender dan speels, maar ook dat mag geen probleem zijn. Hij is ruim (buiten de eerder genoemde kleine opmerking) en praktisch, met zijn vier deuren en grote kofferdeksel, en onderscheidt zich op die manier op een stijlvolle en rationele wijze op de markt.

 

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters. Source ©: Audi.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km