Testen

Reis-wagen ...

In het midden van zijn levenscyclus krijgt de A6 een kleine facelift. Net als zijn neven en nichten krijgt hij wat LED’s toegestopt maar de veranderingen zijn niet louter cosmetisch. Zo zien we in het interieur een nieuw multimediasysteem verschijnen terwijl onder de motorkap de diesels met de nodige zorg omringd worden.
  • Piette François
  • 02 maart 2009
  • Audi
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Elegante lijn
  • Royale binnenruimte
  • Uitgebreid mmi-systeem
  • Uitstekende afwerking
  • Zachte en aangename multitronic
  • Lange optielijst
  • Luide motor tijdens acceleraties
  • Motriciteit op vochtige ondergrond
  • Wat artificiële¨stuurinrichting


Presentatie

De lijn van de A6 is discreet klassiek en verandert niet maar wordt bij deze facelift met smaak opgefleurd. Goede smaak. LED’s zijn synoniem voor verplicht terwijl de nieuwe achterlichten en nieuwe bumpers het uiterlijk wat eigentijdser maken. En is dat niet het doel van een goede facelift? Het wat oudere gezicht wat opfrissen en er jeugdiger uitzien zonder het karakter te verliezen.

Motoren

Onder de motorkap krijgen de diesels wat meer aandacht. De 2 liter basismotor wordt met common rail uitgerust terwijl de V6 3 l opgewaardeerd wordt en nu 240 pk en 500 Nm koppel levert. Wij concentreren ons echter op de basismotor die in serie met de Multitronic met continue variatie uitgerust wordt. Als je de 2,0 TDI met een manuele bak wil combineren moet je voor de “e“-versie kiezen die nog andere verdere aanpassingen onderging waardbij het verbruik gevoelig daalt.
Rijden met de 2.0 TDI Multitronic is eerder aangenaam. Zeker op lange afstanden toont de A6 zijn kwaliteiten. De motor klinkt geraffineerder dan voorheen en voelt mooi rond aan. Toch klinkt hij nog wat tot het interieur door, zeker bij forse acceleraties. De versnellingsbak moduleert het regime zo dat koppel en vermogen steeds optimaal, maar op een zachte manier worden vrijgegeven. En het resultaat mag gezien worden. De “rustige filosofie” van de wagen wordt nog eens bekrachtigd en zijn roeping als reiswagen wordt stevig benadrukt. Naast de oneindige overbrengingsverhoudingen in “D” is het ook mogelijk om manueel te schakelen waarbij tussen 7 geprogrammeerde gangen kan gekozen worden. Zij die het wat heftiger willen kunnen nog altijd de sportmode kiezen waarbij weer andere verhoudingen gebruikt worden. Je mag er echter van uit gaan dat de “D”-mode in haast alle omstandigheden volstaat.

Wegligging

Met een dergelijk grote berline (4,933 m lang en 1,855 m breed) laat je kronkelwegjes maar beter links liggen. Toch voelt de A6 verrassend levendig aan en laat hij zich erg makkelijk rijden. Het chassis voelt altijd opmerkelijk stabiel aan (met dank aan de lange wielbasis) maar de stuurinrichting is niet vrij van kritiek. De feedback die het stuur geeft voelt artificieel aan en rond het middelpunt is het stuur wat vaag. Bij vochtige pondergrond wil de motriciteit ook nogal eens tot een beheerste gebruik van de rechtervoet oproepen maar echte chauffeurs hebben hiervan eigenlijk geen last. De demping filtert opmerkelijk goed alle oneffenheden weg en toont zich erg effectief. Vraag is of het optionele sport-chassis wel nodig is en het goede compromis niet teniet zal doen.

Comfort

Gezien de grootte van de auto mag je verwachten dat je binnenin ruim zit. En dat is ook zo. Zowel vooraan als achteraan kan je zonder veel problemen een met burgers en cola volgepropte Texaan kwijt. Toch kan je maar met z’n vieren in de wagen want de centrale plaats achteraan is wel erg smal. Op lange trajecten weet de A6 zijn troeven uit te spelen. Niet alleen de ruimte maar ook het comfort scoort erg hoog. Geluiddemping (behalve bij acceleraties), filtering, airco, rijpositie en stoelen zorgen ervoor dat je in je A6 als in je salon voelt !

Het nieuwe infotainment-systeem is makkelijker te bedienen en krachtiger als het vorige. Bovendien kan het via allerhande aansluitingen makkelijk uitgebreid worden… Maar waar blijkt die USB ?

Prijzen en uitrusting

L’A6 TDI Multitronic staat aan 37.820 € in de catalogus en dat is vergelijkbaar met grote concurrent BMW 520 dA. Uiteraard is dit nog steeds geen cadeau, maar de kwaliteit van Audi is al langer geroemd terwijl de uitrusting op niveau is. De voorzetels zijn in de hoogte regelbaar en stuur en versnellingsmof zijn in leder. Regensensoren, automatische bi-zone airco, de mulitimedia interface MMI, radio met CD-lezer in het handschoenkastje (niet echt praktisch) en 8 luidsprekers komen de uitrustingslijst compleet maken.
Dat de motor is behoorlijk zuinig, zonder evenwel records te breken. Het gemiddeld ligt op 7,2 liter per honderd kilometer wat met 152 gr/km aan CO2 overeenkomt.

Conclusie

Ondanks dat de A6 slechts een beperkte facelift krijgt blijft hij nog steeds tot de top van zijn segment horen. De afwerkingkwaliteit, rijcomfort en royale binnenruimte kunnen vanaf nu aan een uitstekende motor/versnellingsbak combinatie gekoppeld worden. De 2.0 TDI Multitronic is misschien niet de meest opwindende versie, maar wel de meest homogene.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer, François Piette. Source ©: Audi.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km