Testen

Audi e-tron vs Audi Q8: elektrisch of diesel?

Audi heeft momenteel twee SUV’s als vlaggenschip: de SUV-coupé Q8, die alleen 3.0 V6-motoren heeft, en de volledig elektrische e-tron. Wij gaan op zoek naar de voordelen en nadelen van beide modellen.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 17 mei 2019
  • AUDI
AUDI e-tron
  • Rijcomfort en interieurruimte
  • Prestaties
  • Afwerking en beschikbare uitrusting
  • Gevarieerde oplaadmogelijkheden
  • Hoog totaalgewicht
  • Totaalprijs
  • Matig rijbereik
AUDI Q8
  • Rijcomfort en interieurruimte
  • Afwerking en beschikbare uitrusting
  • Algemene geluiddemping
  • Soepele en aangename motor
  • Iets lomper weggedrag
  • Aarzelende automaat
  • Fiscaal ongunstig
  • Totaalprijs

Audi e-tron vs Audi Q8: elektrisch of diesel?

De steeds strenger wordende uitstootnormen dwingen de autosector geleidelijk tot elektrificatie. Sommige modellen kiezen resoluut voor elektrisch, andere doen het discreet. Deze twee SUV’s van dezelfde familie bijvoorbeeld: de Audi Q8 heeft een mild hybrid V6 TDI op 48-voltcircuit, de Audi e-tron vermijdt fossiele brandstoffen helemaal. Uiteenlopende karakters dus, maar wel dezelfde basis: het grote modulaire MLB-Evo-platform dat de prestigieuze modellen uit de Volkswagen-groep krijgen. Zijn lagere daklijn doet vermoeden dat de e-tron compacter is dan de 4,98 meter lange Q8, maar met 4,90 meter is hij bijna even groot.

Audi e-tron vs Audi Q8: elektrisch of diesel?
Audi e-tron vs Audi Q8: elektrisch of diesel?

Afwerking en uitrusting: gelijkspel

Geen verrassing: beide SUV’s zijn onberispelijk afgewerkt en krijgen verzorgde materialen. Hier zullen we dus geen verschillen vinden, evenmin als in de opties van deze premium-SUV’s. In beide gevallen zijn de veiligheidsvoorzieningen, het comfort en de connectiviteit op niveau. Voor de volledigheid geven we mee dat de e-tron niet de optionele meesturende achterwielen van de Q8 krijgt om hem wendbaarder te maken in de stad. De achterbank van de e-tron blijft onbeweeglijk staan, terwijl die van de Q8 kan schuiven. Maar verder: gelijkspel.

Audi e-tron vs Audi Q8: elektrisch of diesel?
Audi e-tron vs Audi Q8: elektrisch of diesel?

Comfort: punt voor Q8

Ook hier is het een nipte strijd. De e-tron brengt in als argument dat hij trillingvrij rijdt, zijn geluiddemping op topniveau staat en hij makkelijk te rijden is in files en in de stad. Maar zijn reële rijbereik schommelt rond 300 kilometer, en dat is natuurlijk lastiger voor langere afstanden. Voor dagelijkse trajecten is dat geen probleem. Voor de Q8 TDI met 85 liter groter brandstoftank al helemaal niet: hij heeft een rijbereik van ongeveer 800 kilometer.

Voltanken doe je in enkele minuten, terwijl de e-tron aan een thuislader iets meer dan 8 uur nodig heeft. Een snellader? 30 minuten voor 80 procent, en snelladers blijven zeldzaam. De Q8 wint dit punt dus, zeker omdat hij moduleerbaarder en ruimer is. In beide gevallen is de kofferruimte ruim voldoende: 605 liter voor de Q8, 600 liter (en nog eens 60 liter onder de kap vooraan) voor de e-tron.

Audi e-tron vs Audi Q8: elektrisch of diesel?
Audi e-tron vs Audi Q8: elektrisch of diesel?

Motor: punt voor e-tron

Op dit moment is de Audi e-tron er maar in één versie, de ‘e-tron 55 quattro’. Andere vermogensversies zouden later volgen. De huidige heeft een batterijcapaciteit van 95 kWh en twee elektromotoren. De eerste drijft de voorwielen aan en produceert 170 pk en 247 Nm. Die op de achterwielen doet het met 190 pk en 314 Nm. Het gecombineerde vermogen bedraagt 360 pk en 561 Nm, en tijdelijk 408 pk en 664 Nm met de ‘Boost’-functie als je de keuzehendel van D naar S schakelt. De sprint naar 100 km/u duurt daardoor 5,7 seconden in plaats van 6,6 seconden.

De Q8 is dan weer beschikbaar met drie V6-motoren. De 55 TFSI quattro van 340 pk als benzinemotor en twee versies van de dieselmotor: 231 pk (45 TDI quattro) en 286 pk (50 TDI quattro), zoals ons testmodel. De 3.0 V6 TDI zet degelijke prestaties neer (0-100 km/u in 6,3 seconden) maar heeft niet dezelfde souplesse en explosiviteit als de elektromotoren van de e-tron. Zijn automaat reageert bovendien niet altijd even snel. Op de autobahn laat de Q8 TDI de e-tron achter zich: 250 km/u tegenover 200 km/u.

Audi e-tron vs Audi Q8: elektrisch of diesel?

Weggedrag: punt voor e-tron

Beide SUV’s zijn natuurlijk mastodonten. De zwaarste is de e-tron, wiens batterijmodule alleen al bijna 700 kilogram weegt. Met een rijklaar gewicht van meer dan 2.500 kilogram is de e-tron dus geen ballerina. Toch is hij opvallend levendig, door de lage plaatsing van zijn batterijpakket. De Q8 50 TDI quattro weegt zowat 300 kilogram minder maar rijdt met minder enthousiasme. Jammer dat de Q8 niet de technische hulpmiddelen krijgt van de Porsche Cayenne en Lamborghini Urus, die op hetzelfde MLB-Evo-platform staan. Zoals actieve antirolstangen of achterdifferentieel met vectoriële koppelverdeling. Daarvoor is het wachten op de sportieve SQ8.

Audi e-tron vs Audi Q8: elektrisch of diesel?

Prijs: punt voor e-tron

De e-tron kost zowat € 10.000 meer dan de Q8 50 TDI quattro: € 82.400 tegenover € 71.900. Maar zijn standaarduitrusting is ook vollediger, met onder meer het MMI Navigation Plus-infotainmentsysteem met Audi Connect. De futuristische virtuele spiegels zijn niet standaard: ze kosten € 1.839,20. Fiscaal gezien is de e-tron het interessantst: zakelijke rijders kunnen hem voor 120 procent inbrengen (vanaf volgend jaar 100 procent), tegenover 60 procent voor de Q8 50 TDI Quattro. Ook de taksen zijn lager: geen BIV en verkeersbelasting in Vlaanderen, tegenover (bij benadering) € 1.000 en € 1.700 voor de Q8. In Wallonië en Brussel betalen e-tron-eigenaars (bij benadering) € 60 en € 80, tegenover € 5.000 en € 800 voor de Q8.

Ook de gebruikskosten van de e-tron zijn interessanter, door de goedkopere prijs voor elektriciteit dan voor diesel. Reken grosso modo op € 10/100 km voor de e-tron (minder als je binnenkort via een Ionity-lader kunt opladen) en € 15/100 km voor de Q8 50 TDI.

Besluit: winst voor e-tron

Als we de punten optellen is de eindstand duidelijk: de e-tron haalt het van zijn Q8-broer door zijn interessantere gebruikskosten en kwaliteit van zijn elektromotoren. Maar de Q8 blijft wel de meest veelzijdige van de twee. Hij is ruimer en makkelijker in gebruik met zijn ruim comfortabelere rijbereik. Het rijbereik van de e-tron kan af en toe problematisch zijn, tenminste zolang het snellaadnetwerk waar de e-tron tot 150 kW aan kan laden niet verder wordt uitgebreid.

Audi e-tron vs Audi Q8: elektrisch of diesel?

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

Mini Moke nu ook elektrisch

Mini Moke nu ook elektrisch

De kleine strandauto was vorig jaar terug op de markt gebracht met een verbrandingsmotor, maar zal vanaf 2022 enkel nog verkrijgbaar zijn in een puur elektrische variant.

30.000 banen op de tocht bij Volkswagen?

30.000 banen op de tocht bij Volkswagen?

De CEO en de directie zijn het niet eens over die vraag.

LG betaalt General Motors 1,9 miljard dollar schadevergoeding

LG betaalt General Motors 1,9 miljard dollar schadevergoeding

De batterijfabrikant heeft geen keuze nadat zoveel exemplaren van de Chevrolet Bolt spontaan in brand zijn gevlogen.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.998
2021

Benzine, Manueel

€ 19.998
2021

Benzine, Manueel

€ 16.295
2020
15 km

Benzine, Manueel

€ 23.990
2021
6 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 14.950
2018
35.575 km

lpg, Automaat

€ 69.995
2019
31.986 km
€ 44.990
2017
99.850 km

Benzine, Manueel

€ 16.248
2018
8.579 km