Testen

vliegende diesel

Audi wisselt het geweer van schouder. De SQ5 is de eerste SUV van het merk die het sportieve S-logo draagt (net voor de RS Q3) en ook de eerste S die aangedreven wordt door een dieselmotor. Heiligschennis of een onvermijdelijke stap?

  • Piette François
  • 05 juni 2013
  • Audi
Voor- en nadelen
  • Beperkt verbruik
  • Knappe afwerking
  • Leuk weggedrag
  • Stevige motor
  • Uitstekende automaat
  • Belangrijke massa
  • Beperkte garantie
  • Gewicht
  • Magere standaarduitrusting
  • Strakke ophanging
  • Zeer hoge prijzen

Facelift op het juiste moment

Bij de traditionele facelift in het midden van zijn carrière biedt Audi een nieuwe variant van de Q5 aan. Deze afgeleide heet SQ5 en heeft het nodige kruid te verschieten. In de Verenigde Staten beschikt dit model over een V6 benzine, in Europa verbrandt hij diesel. Een sportdiesel zagen we al eerder, maar nog niet bij Audi. Om de benzine-aanhangers niet in de gordijnen te jagen, introduceerde Audi in stilte het vlaggenschip van zijn dieselmotoren, een drieliter V6 biturbo.

Discreet?

Aan de buitenkant blijft de SQ5 relatief discreet. Hij heeft wel vier uitlaatpijpen en allerlei badges en rust op 20-duimsvelgen, maar de rest blijft vrij sober. Kenners zullen de details wel opmerken, anderen zullen het verschil niet zien. In het interieur onderscheidt de SQ5 zich door kleine accenten die getuigen van goede smaak. De afwerking – nog altijd even buitengewoon – gebruikt enkele inzetstukken in chroom. Alleen het scherm van het multimediascherm lijkt verouderd: het is kleiner dan de nieuwste exemplaren.

Motor van een bommenwerper

Hoewel een diesel nooit de finesse van benzinemotor bereikt, legt hij er flink de zweep op. De drieliter V6 laat een cavalerie van 313 paarden los en een koppel van 650 Nm vanaf 1.450 tr/min. Voor de transmissie zette Audi zijn zinnen op een automaat (klassiek, zonder dubbele koppeling) met acht versnellingen die het vermogen tussen de vier wielen verdeelt (Quattro).

Verlaagd onderstel

De ophanging van de SQ5 is specifiek. Audi knabbelde drie centimeter van de hoogte en stelde de ophanging strakker af. Het spreekt voor zich dat je met de standaard 20-duimsvelgen een harde rijervaring mag verwachten.

Luidsprekers

Tegenwoordig wordt ook bij dieselmotoren de akoestiek zorgvuldig bestudeerd. Audi gaat zelfs zo ver de uitlaat uit te rusten met luidsprekers om sportieve noten te beklemtonen. Dat wordt allemaal gecontroleerd via Audi Drive Select, waarmee je verschillende rijprofielen of jouw eigen profiel kiest. Dat beïnvloedt de stuurbekrachtiging, de respons van de motor, het geluid, …        

Viriel

Na de start weerklinkt een diep gegrom van de V6, een krachtige explosie die nog geaccentueerd wordt als je in de toeren klimt. Niet echt opwindend, maar wel indrukwekkend. De automaat zorgt voor een vlotte start, terwijl de variabele stuurbekrachtiging consistent en nauwkeurig is. Natuurlijk kun je met de verschillende rijmodi ook een zachtere en stillere combinatie kiezen.

Braoum!

Bij lage snelheid dendert de SQ5 over oneffenheden , wat de rust verstoort die heerst aan boord. Verhoogt het tempo, dan verbetert de filtering een beetje. Het tempo opvoeren, vormt niet het minste probleem voor deze mechaniek. Het vrachtwagenkoppel sleurt de SQ5 over het asfalt en stuwt hem verbluffend krachtig vooruit. De V6 gromt en katapulteert de wijzer van de toerenteller richting 5.000 tr/min, waarna de volgende versnelling wordt ingeschakeld. Audi kondigt een spurt van 0 tot 100 km/u aan in 5,1 seconden. Duizelingwekkend.

Kleeft aan de weg

De klassieke automaat geeft niet dezelfde ‘mechanische’ feeling als een automaat met dubbele koppeling, maar staat er qua doeltreffendheid niet ver van. In bochten verbaast de SQ5 door zijn stevigheid en stabiliteit. De rolneigingen zijn miniem en bochten worden sereen afgehaspeld. Pas bij een zeer sportief ritme komen de limieten van een SUV aan de oppervlakte, door enkele koetswerkbewegingen die minder goed beheerst worden dan bij een berline en door een zekere inertie in bochten. Met een gewicht van twee ton voelt de SQ5 zich minder op zijn gemak bij een verduiveld snel ritme dan een S5 die 250 kg minder weegt en een lager zwaartepunt heeft.     

Geen geschenk

De SQ5 laat zijn kwaliteiten fors betalen: 62.620 euro. Bij de prijs mag je nog zeker 10.000 tot 20.000 euro optellen voor de opties: snelheidsregelaar, elektrische zijspiegels, elektrische kofferklep, panoramisch dak, Comfort- of Symphony-radio, Nappaleder, … De SQ5 stoot maar 179 g CO2 uit per kilometer.

Het verbruik blijft verrassend beperkt voor een SUV met zulke prestaties: tijdens onze test haalden we een gemiddelde van 7,6 l/100 km.

Besluit

Met zo’n kernkop onder de motorkap is de SQ5 een ware katapult die het asfalt doet beven én jouw portefeuille respecteert aan de pomp. Maar die heeft al fel geleden bij de aankoop door de typische Audi-prijs. We zouden dan ook de Q5 3.0 TDI verkiezen, die zeker minder krachtig en exclusief is, maar zachter, comfortabeler en vooral 12.000 euro minder duur.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Audi.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km