Testen

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 15 april 2024
  • Audi
3,9
VROOM-score
  • 4,5
    Prestatie
  • 4,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 2,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerking, uitrusting
  • Prestaties
  • Geluidsisolatie en algemeen comfort
  • Wendbaarheid
  • Verbruik in de praktijk, actieradius
  • Matige laadsnelheid (geen 800 volt)
  • Fors gewicht voelbaar tijdens het remmen
  • Frusterende deurklinken

Het eerste volledig elektrische model van Audi werd als e-tron geboren in 2018, maar gaat sinds de facelift van begin 2023 onder een andere naam door het leven. Het vlaggenschip van de elektrische Audi’s luistert nu naar de naam Q8 e-tron, of SQ8 e-tron in het geval van de sportversie. En je kan in beide gevallen ook nog steeds kiezen voor een SUV-coupévorm (Sportback in Audi-jargon). Deze naamsverandering is het gevolg van een algemene herschikking van het Audi-gamma, die nog volop bezig is, ter voorbereiding van de transitie naar elektrische mobiliteit. 

Wat echter niet verandert, is dat de (S)Q8 (Sportback) e-tron nog steeds in België wordt gebouwd. Ze rollen namelijk van de band bij Audi Brussels in Vorst. Nog een constante: deze pioniers qua elektrificatie binnen het Audi-gamma worden nog steeds op een ‘gemengd’ platform gebouwd, waarmee ze de nieuwste evoluties binnen de elektrische mobiliteitstechnologie missen. Er is dus geen 800 V-architectuur aanwezig, in tegenstelling tot de Audi e-tron GT en de Q6 e-tron, die recenter op de markt zijn gekomen.

Massief, maar strak gelijnd

De cosmetische wijzigingen voor de facelift van de Q8 e-tron (Sportback) zijn vooral aan de neus te vinden. Daar zien we onder meer een hertekende grille met het nieuwe Audi-logo, gedomineerd door een LED-streep. De ingenieurs hebben ook gewerkt aan de luchtstroom dankzij verschillende flapjes om de luchtweerstand te verlagen, en daarmee de actieradius te verbeteren. Met zijn aflopende daklijn is de Q8 Sportback de meest gestroomlijnde van de familie. Zijn Cx-waarde zakt nu naar 0,24, tegenover 0,27 voor de klassieke Q8 e-tron.

Hoewel hij vrij fors is, met een lengte van 4,92 m en een breedte van 1,94 m, kan de Q8 Sportback e-tron goed gebalanceerde proporties voorleggen. Indien gewenst kan je hem nog steeds laten uitrusten met (optionele) camperaspiegels om het futuristische effect nog wat te versterken, en om hem nog iets gemakkelijker door de lucht te laten klieven. Maar in de praktijk blijken de schermen van 7 inch op de deurpanelen weinig intuïtief in gebruik. De weergave maakt het moeilijker om te manoeuvreren en afstanden in te schatten dan met klassieke spiegels. Best probeer je ze eens uit alvorens je bestelling te plaatsen...

Echt Audi-interieur

Audi heeft aan de verleiding weerstaan om het volledige dashboard visueel uit te gommen in zijn elektrische SUV. Er veranderde zelfs erg weinig met de facelift. Je krijgt nog steeds een ergonomische bestuurderspost, hoewel ook hier de knoppen en klassieke schakelaars grotendeels zijn vervangen door aanraakgevoelige oppervlakken. Met zijn twee verticaal gestapelde schermen blijft het MMI Touch Response-systeem echter gemakkelijk in gebruik, zonder dat je moet graven in complexe menu’s.

De standaard meegeleverde Audi Virtual Cockpit maakt het plaatje af, met strakke graphics en een zeer scherpe weergave. Een head-up display kan optioneel nog worden meegeleverd. Maar de Q8 e-tron heeft niet de mogelijkheid om een extra passagiersscherm toe te voegen voor kijkplezier onderweg, in tegenstelling tot zijn kleine broer, de nieuwe Q6 e-tron.



Wat aangenaam blijft aan boord van de Q8 e-tron en Q8 e-tron Sportback, is de zorg die Audi heeft besteed aan de afwerking en aan de kwaliteit van de materialen. Naast elektrische wagens zijn deze modellen eerst en vooral echte Audi’s!

Ruim

Met een wielbasis van bijna 3 meter (2,93 m) die hij deelt met de klassieke Q8 e-tron, biedt de SQ8 e-tron Sportback een royale beenruimte voor zijn passagiers achterin. Zijn aflopende dak neemt alleen een beetje hoofdruimte weg, zeker als je kiest voor het grote glazen panoramadak. Maar er blijft voldoende plek over voor twee volwassenen. De centrale zitplaats achterin wordt daarbij echter opgeofferd en is minder comfortabel.

Merk op dat de Q8 e-tron niet heeft kunnen weerstaan aan de mode van de ingewerkte deurgrepen die onhandig kunnen zijn in gebruik. De deur openen gaat niet altijd even vlot: ontgrendelen lukt soms niet van de eerste keer, waardoor je twee keer op het knopje moet duwen om te kunnen instappen. Geen gigantisch probleem, maar het kan wel frustrerend zijn.



Praktisch gezien biedt de Q8 e-tron Sportback een grote koffer van 528 liter. Dat is minder dan zijn broer met de meer conventionele SUV-achterzijde (569 liter), maar in de praktijk merk je daar maar weinig van: er is steeds voldoende plek. Bovendien is er een kleine frunk vooraan (62 liter) waarin je je laadkabels kan opbergen en desnoods nog een extra tasje kan wegsteken indien nodig.

Verbeterde actieradius, maar...

Naast de aerodynamische verbeteringen die we hierboven hebben vermeld, zijn het vooral de upgrades aan de aandrijflijn van de Q8 e-tron-familie die een impact hebben gehad met de facelift. Het doel was om de elektrische autonomie te verbeteren van alle versies. Concreet is de batterij van de basisversie 50 quattro (twee motoren, 340 pk/664 Nm) gegroeid van 71 kWh bruto naar 95 kWh. Daarmee heeft dit model al een actieradius van 492 km, of zelfs 504 km als Sportback. 

Een minder spectaculaire evolutie is er voor de 55 quattro (twee motoren, 409 pk/664 Nm) en voor de topversie SQ8 e-tron (drie motoren, 504 pk/973 Nm) waarvan de batterijcapaciteit is toegenomen van 95 kWh naar 114 kWh bruto. Daarmee bieden ze in theorie respectievelijk 582 en 458 km autonomie (of 599 en 471 km in het geval van de Sportback).

Maar dat is de theorie. Hoeveel kilometer kan je in de praktijk rijden met een SQ8 e-tron Sportback zoals ons testmodel? Reken eerder op zo’n 350 km. Met 106 kWh bruikbare capaciteit, en een gemiddeld praktijkverbruik van ongeveer 30 kWh/100 km op een gemengd parcours, moet je niet hopen op veel meer dan 300 km alvorens je een laadpaal moet opzoeken. Het is best mogelijk om het verbruik wat te doen zakken (+/- 26 kWh/100 km) door niet te veel op de snelweg te rijden en een zeer lichte rechtervoet te hebben. Maar hoger kan ook. Aan het einde van onze testweek lag ons gemiddelde op 31,8 kWh/100 km.



Het goede nieuws is dat Audi ook het maximale snellaadvermogen wat naar boven heeft bijgesteld. Dat bedraagt nu 170 kW met de grote batterij (nog steeds 150 kW op de instapversie). Het is iets beter dan vroeger, maar het blijft zwak voor een vlaggenschip, en ver verwijderd van de 270 kW die kleine broer Q6 e-tron haalt, of de 240 kW van de Kia EV9. Die modellen genieten natuurlijk van een nieuwere 800 V-architectuur.

Onmiskenbare prestaties

Tijdens het rijden kan je echter niet veel kritiek hebben op de SQ8 Sportback e-tron. Het is misschien niet de meest zuinige elektrische SUV, noch het model dat het snelste zijn elektronen recupereert aan de lader, maar het is wel een van de aangenaamst rijdende exemplaren op de markt. Zoals gezegd, heeft deze SQ8 drie elektromotoren, waarvan twee op de achteras die elk een eigen achterwiel voor hun rekening nemen. Dat maakt het mogelijk om vectorieel het koppel te verdelen, wat de dynamiek van deze kolos flink verbetert, hoewel hij toch een dikke 2.700 kilo weegt. Maar deze massa voel je enkel als je hard remt.

Qua prestaties duurt de sprint van 0 tot 100 km/u in de SQ8 Sportback e-tron slechts 4,5 seconden met de Boost-modus, waarmee je een piekvermogen tot 370 kW (503 pk) en een koppel van bijna 1.000 Nm (973 Nm) bekomt. Ter vergelijking: de SQ6 e-tron kan van zijn kant 380 kW (517 pk) en een 0 tot 100 km/u in 4,3 seconden voorleggen. En dat met een veel grotere WLTP-autonomie (598 km). Het respect voor ouderen is ver te zoeken...



Om terug te keren naar onze SQ8 Sportback e-tron, kunnen we meegeven dat de acceleraties explosief zijn, maar steeds lineair en natuurlijk aanvoelen. Het model lijkt deze genereuze krachtreserve perfect te kunnen beheersen, in tegenstelling tot sommige elektrische dragsters... De besturing en de koetswerkcontrole zijn ook van een zeer hoog niveau.

Maar ook bij rustig rijden is het aangenaam vertoeven in de SQ8 Sportback e-tron. Dan geniet je van een goede geluidsisolatie en een rijcomfort dat aangenaam blijft, ondanks zijn sportieve inborst.

Prijs Audi SQ8 Sportback e-tron

Val je voor het Sportback-silhouet, dan ben je gedwongen om 2.000 euro op te leggen ten opzichte van de klassieke Q8 e-tron SUV. De Audi Q8 Sportback e-tron begint in België dus bij 81.480 euro als 50 quattro en vanaf 93.690 euro als 55 quattro. Wil je kunnen genieten van de extraatjes die de sportieve S-versie met zich meebrengt, dan moet je minstens 105.490 euro rekenen. En hoewel de basisuitrusting dan al vrij uitgebreid is, kan de eindafrekening nog flink oplopen als je je laat verleiden door de talloze opties die Audi aanbiedt. Onze mooie rode SQ8 Sportback e-tron had bijvoorbeeld een catalogusprijs van 137.460 euro. Ter vergelijking: de SQ6 e-tron is verkrijgbaar vanaf 96.150 euro.

Ons verdict

De Audi SQ8 Sportback e-tron is misschien niet de elektrische wagen met het grootste rijbereik of het laagste verbruik, maar het is wel nog steeds een uitstekende SUV-coupé: hij is dynamisch, rijkelijk uitgerust en goed afgewerkt. Daarmee verdient hij dus zijn status als vlaggenschip van de elektrische familie van Audi. Maar met zijn modernere elektrische architectuur, dreigt zijn kleine broer SQ6 e-tron hem te kannibaliseren aan het einde van zijn carrière...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische Audi? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Audi e-tron-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Sébastien Vanhouche.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km