Testen

Nachten bij volle maan

Gek idee om in dit seizoen een cabriolet te testen. Hoewel, ‘gek’? Wist je dat de Britten de grootste fans zijn van dit type koetswerk? Engeland staat meer bekend om zijn regen dan om zijn zon. Dat brengt me bij een ander punt: in tegenstelling tot de algemene opvatting regent het hier toch niet zo vaak.
 

  • Wouters Bruno
  • 17 januari 2013
  • BMW
Voor- en nadelen
  • Gezond weggedrag
  • Verbruik
  • Verzorgd dak
  • Bescheiden hernemingen
  • Hoge prijs
  • Veel opties

Dat kan ik je bevestigen. Tijdens de testweek moest het dak maar één keer dicht blijven, die ochtend toen de regen met bakken uit de hemel viel. Voor de rest kon ik met geopend dak rijden. Telkens met veel plezier, onder een loden hemel met een regenboog door de lage zon, ’s nachts op het platteland verlicht door de volle maan of overdag onder een blauwe, winterse hemel.

De huidige cabriolets laten het allemaal toe. Gesloten ruiten, de klimaatregeling aan, de zetels lekker verwarmd en daarachter een windscherm, een windwerend vest en een pet: meer is er niet nodig om volop van de openlucht te genieten. Je zult het zien, de gelegenheden om van een cabriolet te genieten zijn er het hele jaar door. Mopperaars zullen je een opschepper vinden, maar ze weten niet wat ze missen. Ze hebben het wellicht nooit geprobeerd.

In openlucht

De weg vliegt op een andere manier voorbij, gedaan met geeuwen of strijden tegen de verveling of de slaap. Elke kilometer telt en de bestuurder van een cabrio proeft van de pleziertjes die motorrijders ervaren: je niet opgesloten voelen in een doos, naar de hemel kunnen kijken, het landschap omhelzen, de variaties in de atmosfeer voelen, de geuren en de luchtdichtheid waarnemen en door de druppels rijden naargelang de intensiteit van de neerslag.
In een cabrio rijden (niet: er een bezitten) vraagt een beetje inspanning en kleine ongemakken, maar brengt dezelfde voldoening als een winterwandeling aan de Noordzee of in het platteland. Ervaringen gemengd met voldoening. Na de rit smaakt een warme chocolademelk aan de openhaard des te beter. Kortom, eenvoudige geneugten, terug naar de roots van de auto.

Bescheidenheid

De BMW 118d Cabrio is perfect geschikt. Hij vervoert zonder problemen vier volwassenen en heeft troeven te over: een stoffen dak (voor mij heeft een echte cabriolet een stoffen dak en geen platen die samenplooien  als een accordeon, punt uit), de voorruit die niet te steil over het hoofd helt, de compacte en geslaagde lijn met een koffer die evenwichtig oogt in vergelijking met een Golf of A3 bijvoorbeeld, …

Om te proeven van het openluchtplezier opent het dak in 22 seconden. Vrij lang, maar het systeem werkt al rijdend tot 50 km/u. De koffer verliest 45 liter capaciteit in geopende toestand en gaat van 305 naar 260 liter. Het optionele windscherm (325 euro) neemt de achterste plaatsen in maar laat toe om in alle seizoenen open te rijden. De 2.0 dieselmotor ontwikkelt 136 pk en geniet van BMW’s vooruitgang qua verbruik. Deze viercilinder drinkt gemiddeld 4,8 l/100 km en stoot 127 g CO2/km uit.

Intens plezier

Met een gewicht van 1.560 kg moet je niet dromen van de prestaties van een 135i. De 118d reageert voldoende alert om niet ongelukkig te worden, maar om redelijk te hernemen mag je niet twijfelen om te schakelen. Maar – nog een voordeel van open rijden – absolute prestaties zijn geen noodzaak.

Het plezier ligt elders, namelijk de tijd nemen om te genieten van de openlucht, en hiervoor volstaat de meest bescheiden motor ruimschoots. Het onderstel is perfect in evenwicht dankzij de 50/50-verdeling van het gewicht over de assen. Het overtuigt en is leuk om te besturen. Soms hadden we wat meer pk’s gewild onder de rechtervoet om optimaal te profiteren van het goede onderstel. Na enkele winterdagen in de 118d Cabrio kunnen we zonder twijfel stellen dat dit soort auto een intens plezier biedt en je hiervoor niet moet dromen van onbereikbare topmotoren.

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters. Source ©: BMW.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km