Testen

Bevlieging van de ingenieurs?

Dat is alleszins de vraag die wij ons stelden bij het zien van de technische kenmerken van het vlaggenschip van BMW.
  • Wouters Bruno
  • 07 december 2009
  • BMW
Voor- en nadelen
  • Aangename motor
  • Opmerkelijk rijgedrag
  • Prijs
  • Verbruik bij hoge prestaties
  • X5 en x6 enigszins buiten proportie

We laten de eeuwige vraag of zo’n krachtige auto’s wel verantwoord zijn even ter zijde. BMW gaf de pers de mogelijkheid om de eigenschappen van deze aantrekkelijke maar dure auto grondig te testen. Op een groot en verlaten militair vliegveld ontmoeten we Danny Janssens, instructeur bij BMW en de Federale Politie. Met behulp van een indrukwekkend aantal kegeltjes heeft hij op de piste een veeleisend parcours uitgezet. Tijdens de rit wacht ons een uitwijktest, een noodstop, een slalom, een haarspeldbocht en een ‘s’-bocht die aan 150 km/uur genomen wordt. Auto’s van 2,4 ton en voor de X5 en X6 ook nog een hoog zwaartepunt: dit wordt een interessante test!

‘M’ als in machtig

De BMW X5 M en de X6 M hebben niet minder dan 555 pk onder de kap. In slechts 4,7 seconden spurten zij van 0 naar 100 km/uur. Speciaal voor deze test werd een versnellingsindicator gemonteerd: de beruchte ‘g’-meter. Tijdens de acceleratietest steeg hij tot een respectabele 0,75 g. Zo’n krachtige wagen kan maar best over uitstekende remmen beschikken. Het remsysteem werd speciaal bestudeerd en verstevigd. Achter de standaard 20-duimsvelgen verschuilen zich vooraan remschijven van 395 mm met remklauwen met vier zuigers, terwijl achteraan schijven van 385 mm dienst doen.

‘G’-krachten

Als we met volle kracht de remmen intrappen, meet de g-meter een vertraging van 1,05 g. In de ‘s’-bocht lopen de laterale g-krachten op tot 1 g. Het is verbazend hoe de technologische vooruitgang de wetten van de fysica buitenspel lijkt te zetten. Deze SUV’s (Sports Utility Vehicle) rijden verbluffend efficiënt. De discussie over het nut van deze auto’s is nog lang niet gevoerd en uiteindelijk zullen we maar weinig van deze modellen tegenkomen op onze wegen. Het zijn als het ware rijdende bewijzen van de knowhow die een constructeur als BMW weet op te bouwen. We moeten deze wagens dan ook eerder als een visitekaartje beschouwen dan als een realistisch antwoord op de mobiliteitsproblematiek.

Punch

In de namiddag leidde een knap uitgedacht roadbook ons over Limburgse, Duitse en Nederlandse wegen. Tijdens onze rit kwamen we heel wat motorrijders tegen. Een teken dat de wegen op onze route erg aantrekkelijk waren. Op het stuur van onze X5 M bevindt zich de ‘M’-knop. Met deze knop worden de parameters van de motor en het chassis ultrasportief afgesteld. Plots voelt de 2,5 ton zware mastodont erg lichtvoetig aan. De 555 pk’s stuwen de X5 M als een raket vooruit. Met de ongelooflijk efficiënte remmen zet je de auto in de bocht en met het gas op de plank accelereren we licht driftend de bocht weer uit. Verbluffend, geweldig, zalig.

750

We zetten ons roadbook verder aan het stuur van de 750i xDrive. Net een klein salon op wielen. De auto is minder opzichtig en minder krachtig dan een X5 of een X6 M. Met zijn 4,4-liter V8-motor van 407 pk is hij een erg aangename reisgezel en is hij bovendien heel wat redelijker als zijn twee merkgenoten. De 750i xDrive biedt in alle afstellingen een opmerkelijk comfort. Maar toch reageert hij verbazend levendig voor een limousine. Jammer genoeg is de prijs ‘hoog’. Zeker als de auto met heel wat aangename maar dure opties is uitgerust. De 750i xDrive kost minstens 107.200 euro. Voor een X5 M tel je 110.850 euro neer, terwijl de X6 M 113.100 euro moet kosten. De optielijsten van BMW lijken wel eindeloos. Gelukkig zijn de X5 en de X6 standaard al behoorlijk uitgerust.
 

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: BMW.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km