Testen

BMW M550i: lang leve de Autobahn!

Duurt het je nog te lang voor de nieuwe M5 er is of vind je die te extravert? Dan heeft BMW nog iets met 462 pk dat je zou kunnen verleiden…

  • Piette François
  • 16 augustus 2017
  • BMW
3,7
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 2,5
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 4,5
    Uitrusting
  • 4,5
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Fantastische motor
  • Goede uitrusting
  • Hoog rijcomfort
  • Prestaties en motorklank
  • Veilige xDrive-aandrijving
  • prijs met opties
  • Afgevlakte rijdynamiek
  • Geen breakversie
  • Onderstuurd karakter
  • Prijs met opties
  • Teleurstellende remmen

De nieuwe BMW 5-Reeks verpakt een technologische armada om u tegen te zeggen. Daarmee rijdt hij zelfstandig (weliswaar slechts enkele seconden) en staat zijn comfort op topniveau. Dat laatste ging wel wat ten koste van de traditionele sportieve waarde van het model, maar BMW beklemtoont toch de rijdynamiek van zijn grote berline. In afwachting van de M5 zoeken wij uit of de “gewone” topversie over alle kwaliteiten beschikt.

Geen klassieke 5-Reeks maar ook geen M5

Net als Audi en Mercedes biedt BMW modellen met een M-logo die evenwichtiger balanceren tussen sport en comfort. Lijken de 600 pk in de volgende M5 je dus wat overdreven, dan is er een romiger alternatief. Minder extravert, maar nog steeds krachtig. Onder de motorkap zit bovendien ook een 4,4 liter grote V8 biturbo. In dit geval produceert die 462 pk en 650 Nm.

Safety first

De 5-Reeks bouwde een sportieve reputatie met zijn zescilinders-in-lijn en zijn evenwichtige achterwielaangedreven opstelling. Vandaag verdedigt hij andere waarden: een V8, automaat en… vierwielaandrijving. De puristen mogen gerust zijn: die geeft nog steeds de voorkeur aan de achterwielen en de achttrapsautomaat is een van de beste van dit moment. Voor het chassis voorziet BMW als optie actieve rolstangen en meesturende achterwielen. In de portefeuille duiken voor het “Freude am Fahren” dus?

Discreet?

De spierkracht onder de kap laat zich gelden bij het starten, maar de presentatie blijft discreet. Herwerkte bumpers, specifieke velgen en rechthoekige uitlaten zijn de voornaamste weggevers. Hetzelfde liedje in het interieur: deze M550i lijkt wel een 5-Reeks met heel wat opties uit de eindeloze optielijst. Afhankelijk van je smaak en de grootte van je portefeuille kan je het interieur dus aankleden met hoogwaardig leder, zetels met massagefunctie, alcantara en de technologie van een ruimtestation.

Comfortabele en krachtige raket

In de stad, op de snelweg of in de file: de M550i is een geweldige reisberline die comfort hoog in het vaandel draagt. Net als een klassieke 5-Reeks dus? Ja, en meer nog. De ophanging is soepel en tolerant en verraadt nauwelijks welk vermogen er onder de kap zit. Dat laatste zorgt er wel voor dat de BMW alle moeilijkheden omzeilt met een gedempte, suggestieve klank, en met een niet aflatende kracht.

Aardverschuiving

We toetsten de sportieve aspiraties van deze BMW op een bochtige en verlaten weg. In rechte lijn laat de Duitse berline alles wat beweegt achter zich. BMW geeft een tijd naar 100 km/u op in 4 seconden. De sportmodus zorgt voor meer gewicht in het stuur en een strakkere ophanging, en zet de sportieve ambities in de verf met rode tellers en V8-klank door de speakers. Onnodig kunstmatig, en misschien wat overdreven…

Maar wanneer je een bocht nadert, wordt het lastiger. De remmen lijken niet opgewassen tegen deze cavalerie en het gewicht: ze zijn niet krachtig genoeg en lijken snel te faden. We springen dus voorzichtiger om met het centrale pedaal. Maar bij het naderen van een bocht gaat de Duitse tank dan liever onderstuurd rechtdoor. Het koetswerk lijkt wat te zweven op de ophanging, waardfoor je terug leven in de V8 moet jagen en op kracht uit de bocht komt. De vierwielaandrijving brengt het er verbazend goed vanaf, de cavalerie vindt grip op het asfalt en doet de achteras zelfs een beetje uitzwaaien.

Snelwegkanon

Bochtige wegen en bergpassen zijn dus niet het uitverkoren speelterrein van deze berline. Om efficiënt een bocht te nemen moet je ruim voor de bocht al in de remmen, traag inrijden en de teugels vieren als de rechte lijn terug in zicht is. Maar het gewicht laat zich steeds voelen. De snelweg dan maar, waar deze M550i zich thuis voelt. Met de masserende zetels, de stereo, en de demping haspel je de kilometers op de Autobahn moeiteloos af.

Prijzen

Eerst het goede nieuws: de V8 blijkt tegen wettelijke snelheden verrassend zuinig. Ons gemiddeld verbruik lag bijvoorbeeld onder 9 l/100 km. Spreek je de acht cilinders aan, verdubbelt dat cijfer zowat.

BMW biedt zijn M550i xDrive aan vanaf € 91.500. Het model is (voorlopig?) niet te krijgen als Touring. De basisuitrusting is zeker niet gierig, maar je moet in de optielijst duiken voor meesturende achterwielen, weelderig comfort (de massagefunctie is een aanrader) en personalisatieopties. Reken zo op een meerprijs van € 10.000 tot € 20.000 afhankelijk van je smaak.

Besluit

De M550i is niet de sportieveling waar we op zaten te wachten. Een M-logo op een 5-Reek stond ooit symbool voor een bijna ruwe, maar evenwichtige en speelse sportieveling, maar de tijdsgeest is vandaag anders. De nieuwkomer is verre van een ballerina, maar een geweldige reismachine. Een “super-5-Reeks” zo je wil, met een kolossaal vermogen. Wie houdt van kilometers vreten met een muzikale V8 en alles op de Autobahn achter zich wil laten: zoek niet verder.

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km