Testen

Winnende formule

Het duurt nu al 25 jaar. Na de introductie van de compacte en chique break 3-Serie Touring in 1987 heeft BMW deze winnende formule steeds vernieuwd. De nieuwste 3-Serie is zeker functioneler maar nog altijd even verzorgd en … dynamisch.

  • Piette François
  • 09 juli 2012
  • BMW
Voor- en nadelen
  • Fantastische automaat
  • Hoog comfortniveau
  • Krachtige en altijd beschikbare motor (328i)
  • Openingssysteem kofferklep
  • Plaats aan boord
  • Praktische koffer
  • Rijpositie
  • Gevoelloze besturing
  • Magere garantie (twee jaar)
  • Teleurstellende motorsound (328i)

Het gebeurt achterin

Bij BMW zijn grote koetswerkoverhangen verboden. Dat is een kwestie van traditie en sportiviteit. Zo rust deze nieuwe 3-Serie Touring op een verlengde wielbasis. Het design blijft even dynamisch en we waarderen de dalende daklijn die het geheel coupétrekjes geeft. Een zeer geslaagd ontwerp dat functionaliteit en esthetiek met elkaar verzoent met de traditionele chique uitstraling van het merk.

Ruim

We moeten toegeven dat de vorige 3-Serie Tourings schitterden door hun dynamiek maar zich niet wisten te onderscheiden met hun laadvolume. De zaken evolueerden grondig en de nieuwkomer is zelfs handiger dan zijn directe concurrenten Volvo V60, Audi A4 Avant en Mercedes C-Klasse break. De koffer is 495 liter groot, een volume dat klimt tot 1.500 liter door de achterbank neer te klappen. En merk op dat die in drie delen neerklapt (40:20:40) en een vlakke laadvloer vormt.

Slim

De 3-Serie Touring is nu even slim als een Renault Kangoo. In de koffervloer zitten twee deksels om het volume uit te breiden en er zijn ook handige netten om de bagage vast te houden, traditionele haakjes om zakken aan te hangen en een verplaatsbare scheidingsbalk. 

Schop onder de kont

Maar deze BMW verleidt vooral door de manier waarop zijn kofferklep opent: dat gebeurt standaard elektrisch, de achterruit kan apart openen en er is een magisch systeem waardoor je je handen niet moet gebruiken om de kofferklep te openen. Een voetbeweging onder de achterbumper en hop. Sesam open u. Ook Audi en Volkswagen zijn gewonnen voor dit systeem. Het is zeer praktisch als je de armen vol hebt met boodschappen of pakjes.

Drie motoren om te beginnen

Voor de lancering stelt BMW drie motoren voor: de 320d (viercilinder diesel, 2 liter, 184 pk), de 330d (zescilinder diesel, 3 liter, 258 pk) en de 328i (viercilinder benzine, 2 liter, 245 pk). De 316d, 318d en 320i komen een beetje later. De viercilindermotoren worden gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak of, in optie, een achttrapsautomaat die standaard aangeboden wordt op de zescilinderblokken.

BMW heeft drie afwerkingslijnen voorzien om je 3-Serie Touring een luxueuse, sportieve of moderne uitstraling te geven.  Voor de meest veeleisende klanten voegt het M-pakket wat folklore toe aan het koetswerk en het interieur, kwestie van in herinnering te brengen dat een BMW toch vooral sportief is.

Achter het stuur

Voor deze eerste test rond München liet BMW ons het stuur nemen van een 328i uitgerust met een automatische achtversnellingsbak. En in de oren van uw dienaar klinkt 328i als een betoverende melodie, namelijk die van een evenwichtige, goddelijke zescilinder. Helaas, deze keer vinden we een viercilinder onder de motorkap.

Spijtig voor de muzikaliteit, want deze viercilinder klinkt als een ketel. Nog erger: in vrijloop laat hij dieselgekletter horen. Maar dat is zijn enige gebrek want hij drinkt niet veel (gelukkig, dat was de reden om de zescilinder-in-lijn te vervangen), duwt zeer hard en heeft bij alle toerentallen een goed humeur, zelfs boven 6.000 tr/min. Oef, het is geen verloren zaak. Bovendien schakelt de achttrapsautomaat in de sportmodus alsof het een bak uit de autosport is en in de comfortmodus met een ongekende zachtheid.

Evenwicht

Motor voorin, achterwielaandrijving: deze architectuur zal sommigen schrik aanjagen en anderen plezieren. Eerlijk gezegd hoef je helemaal geen schrik te hebben voor deze achterwielaandrijving en slagen de 245 paarden er nauwelijks in om de achtertrein in moeilijkheden te brengen. De grip achteraan is fabuleus.

Nog beter: het onderstel houdt van bochtige wegen en is perfect evenwichtig. Of toch bijna perfect, want we betreuren enkele pompbewegingen bij een dynamische rijstijl (vooral achteraan) en een kunstmatige besturing die het sportieve gevoel verstoort. Het comfort van de ophanging en de geluiddemping (die perfect zou geweest mocht het motorgeluid onder belasting melodieuzer klinken), kunnen we alleen loven.

Goede keuze?

Deze 3-Serie Touring is zonder twijfel een winnende formule: even elegant als de berline (volgens ons), even plezierig om te besturen en vooral praktischer en functioneler in dagelijks gebruik.

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: BMW.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km