Testen

BMW X6 M: Weg met de rationele argumenten!

Vandaag stellen we jullie een test voor een uitzonderlijk competitiebeest, met een motor die de wetten van de fysica tart… en die van de politieke correctheid. Deze kanjer van BMW wordt immers aangedreven door een biturbo V8 met 575 pk!

 

  • Piette François
  • 06 oktober 2015
  • BMW
2,5
VROOM-score
  • 5,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 5,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 2,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Duivelse prestaties
  • Hemels rijgedrag
  • Styling (voor degenen die er van houden)
  • Uitrustingsmogelijkheden
  • Hoog budget
  • Indrukwekkend geluid maar niet erg fascinerend
  • Politiek incorrect!
  • Remmen mag subtieler

Aan boord van deze BMW strijdt je niet met dezelfde wapens… De X6 M is 4,91 meter lang en 1,63 meter hoog. Hierdoor domineert hij eenvoudigweg het gros van de verkeerssituaties. En dat is paradoxaal voor een sportieve wagen die over het algemeen genomen zich zo dicht als mogelijk bij het asfalt bevindt. In zijn M-uitvoering laat hij aan de buitenkant geen kans onbenut om te imponeren: de vier uitlaten, zijschorten en herwerkte bumpers nemen alle twijfel weg.


Binnenin

Het interieur straalt uit alles ‘BMW’ uit. De opbouw van het interieur, de bediening voor de radio en de airco, de vormgeving van het dashboard… Het komt allemaal zeer vertrouwd over als je in een van de meest recente BMW’s hebt gereden. Bon, laten we vooral meegeven dat de afwerkingsgraad erg hoog is en dat je ook de keuze hebt uit verschillende kleuren voor het interieur zodat je de rigoureuze binnenkant toch ook wat warmte kunt meegeven.

Met dergelijke buitenafmetingen hebben de inzittenden ook weinig reden tot klagen. Aan ruimte is er in elk geval geen gebrek, al willen we wel meegeven - op het gevaar af als muggenzifter te worden bestempeld - dat het maximale volume van de koffer van 1.525 liter dat van een doordeweekse break nauwelijks overstijgt. Achteraan hebben de passagiers ruimschoots voldoende bewegingsvrijheid al geven we voor de volledigheid mee dat de naaste concurrent, de nieuwe Mercedes GLE Coupé, het toch een tikkeltje beter doet.


Technisch

Maar het is onder de motorkap dat de magie gebeurt: we zien er de V8 biturbo van 4,4 liter die kan uitpakken met een paardenstal van 575 stuks en een gigantisch koppel van 750 Nm. Het blok is verbonden met een sportief ingestelde automatische achtversnellingsbak die de BMW van 0 naar 100 km/u in 4,2 seconden lanceert. En dat is bijna de snelste tijd voor een SUV, bekeken over de verschillende klassen. Kortom, deze X6 M is een dragster.


Knallen

Vanuit stilstand knalt de X6 M hard vooruit wanneer je het gaspedaal diept intrapt. Dat gaat gepaard met een indrukwekkend geluid, maar het doet ons eerder denken aan een grote motor dan wel aan een V8. De zware brom van de biturbo V8 klinkt als een grote viercilinder, maar ondertussen worden de passagiers stevig tegen de rugleuning van de zetels geduwd want de BMW vertrekt aan snelheden een meteoriet waardig. In Sport+ modus flitst de versnellingsbak brutaal en snel door de verhoudingen.


Sportman

Maar de ingenieurs van het M-departement hebben meer in hun mars dan een straffe motor ontwikkelen. Ook het chassis - hoog boven het wegdek - staat helemaal op punt en beperkt het overhellen van het koetswerk tot een minimum. Het is verbluffend om te ervaren hoe de X6 van bocht naar bocht snelt en - indien je dat wenst - zelfs toelaat om de achterkant uit te laten breken. Toegegeven, een sportieve berline of break laat dat nog meer toe (cfr. de wetten van de fysica), maar wat deze SUV presteert qua sportief rijgedrag is indrukwekkend.


Dagelijks

Bij een meer ontspannen rijstijl kan de X6 M zich niet helemaal in het schapenvachtje van pakweg een diesel hullen. Aan de ene kant is er de autonomie (wat ons betreft een gemiddeld verbruik van 13,5 l/100 km) en aan de andere kant moet je je rechtervoet erg in bedwang weten te houden. De afstelling van de versnellingsbak en de motor zijn echter zo uitgevoerd dat de BMW te allen tijde zijn potentieel wil bewijzen. Een fluwelen rechterzool is dus aangewezen, zeker als je moet manoeuvreren op plaatsen waar er weinig ruimte is. De vering laat zich dan weer wel van zijn meest vergevingsgezinde kant zien, maar zo comfortabel als bijvoorbeeld een Range Rover wordt hij nooit.


Prijs

BMW zet de X6 M in de etalage met een prijskaartje van 122.350 euro en dat is - op 140 euro na - quasi hetzelfde bedrag als van een Mercedes GLE Coupé AMG met 557 pk. Dat is een erg fiks budget en daar komen dan nog de onderhoudskosten, de belastingen, verzekering, banden én de opties bovenop. Voor die laatste hou je best een budget van 10.000 euro achter de hand. Eenmaal op de baan hou je rekening met een verbruik dat schommelt tussen de 12 en 20 l/100 km. Kortom, wie met het mes tussen de tanden rondrijdt, beschikt maar best over een goed gevulde bankrekening.


Conclusie

Er zullen heel veel mensen zijn die de BMW X6 M arrogant en nutteloos vinden en ‘m geen reden van bestaan meer toeschrijven in dit tijdperk. En al die mensen hebben gelijk: de X6 M is een bruut die geen enkel wezenlijk nut heeft. Maar deze X6 M is een indrukwekkend staaltje ingenieursschap waarbij prestaties en technologie de handen in elkaar slaan en deze olifant omtoveren tot een ballerina. Achter het stuur van deze wagen hoef je niet op sympathie te rekenen, maar zijn rijgedrag komt rechtstreeks uit de hemel!

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Jean-François Christiaens.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km