Testen

BMW 7-Reeks: in een vingerknip

Als je zegt dat een wagen zich laat besturen alsof hij het verlengde van je vingertoppen is, dan wil je eigenlijk zeggen dat de wagen een zeer scherp stuurgedrag heeft en een bijzonder strak ontwikkeld chassis. Maar vanaf nu wil het ook zeggen dat je de wagen van op een afstand kunt bedienen via een smart key.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 29 oktober 2015
  • BMW
2,5
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 5,0
    Comfort
  • 5,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Drie jaar garantie
  • Gigantische hoeveelheid uitrusting
  • Krachtige en discrete prestaties
  • 2.0 veiligheid die soms te ingrijpend is
  • Dynamisch rijgedrag is minder scherp dan zijn voorganger
  • Elektronische gadgets die weinig nut hebben
  • Materiaal dat soms teleurstelt (hol hout in het dashboard)
  • Uiteindelijke prijs, opties inbegrepen

De klassieke lijnen van de nieuwe 7-Reeks willen niet zeggen dat er op technologische toepassingen werd bespaard. In tegendeel. Deze zesde generatie 7-Reeks innoveert op alle vlakken. Te beginnen met zijn structuur die een combinatie is van met koolstofvezel versterkt plastic, staal dat in elastische eigenschappen kan hebben en aluminium. Deze primeur zorgt ervoor dat het gewicht met 130 kg daalde ten opzichte van de vorige generatie. Bon, dat wil zeggen dat deze ‘basis’ 730d nog steeds 1.830 kg weegt. Een stevige baby…

Magic key
Maar het is vooral op het vlak van de elektronische uitrusting dat de limousine een ware showcase is. Hij is bijvoorbeeld uitgerust met een smart key die ook een touch pad heeft. Op die manier kun je via de sleutel bepaalde functies van de wagen van op afstand bedienen.

Sterker nog, deze nieuwe generatie ‘sleutel’ laat toe om de wagen van buitenaf en op enkele meters afstand ook daadwerkelijk te besturen. Het is een truc die zeker van pas komt als je het vlaggenschip in een smalle parkeerplaats wil stallen. Let wel, het systeem werkt enkel als je minstens 40 centimeter ruimte aan beide zijden hebt.

Bewegingssensor
Je voelt je nog meer James Bond als je voor het eerst de nieuwe bediening van het infotainmentsysteem via een bewegingssensor gebruikt. Wanneer je aan het rijden bent, volstaat het om aan de hand (letterlijk) van een vooraf bepaalde zwaaibeweging van je hand een telefoongesprek aan te nemen of het volume van de radio te bedienen. Het is jammer dat deze sensor enkel de bewegingen van de persoon in de bestuurdersstoel kan registreren. Want die bestuurder kan immers al een gesprek beantwoorden of de radio bedienen via een eenvoudige druk op de knop op het stuur…

Speciale tablet
Voor wie in een van de passagierszetels achteraan zit, zal vooral de tablet opvallen die Samsung exclusief voor deze 7-Reeks ontwikkelde. Naast de klassieke functies van een tablet (internettoegang, mail, foto’s…) kan de ‘patron’ die achteraan zit ook de radio bedienen, de temperatuur van de airco aanpassen, de zonnewering sluiten en zelfs het type van massage bepalen waarmee zijn stoel eventueel is uitgerust. Je waant je er zo in de first class op een langeafstandsvlucht. Zeker wanneer je kiest voor de 7-Reeks Long waarvan de wielbasis 14 centimeter langer is. Centimeters die volledig ten goede van de ruimte achterin komen.

Comfort
De nieuwe 7-Reeks beschikt nu over pneumatische ophanging aan beide assen (op de vorige generatie was dat enkel achteraan). Wat op de weg het meeste opvalt, is het bijzonder hoge gehalte aan comfort. De vering vlakt elke oneffenheid uit. Het lijkt een magische gom die van onze Belgische wegen een biljartlaken maakt. Zelfs als je kiest voor de iets stuggere ‘Sport’-modus blijf je het gevoel hebben om op een vliegend tapijt te zitten.

Optioneel kun je de nieuwe 7-Reeks uitrusten met een stereocamera die continue het oppervlak van het wegdek scant en zo de vering kan laten anticiperen op de grote oneffenheden die er aan komen. Bij een dynamische rijstijl blijft de BMW voldoende kwiek en wendbaar, rekening houdend met zijn XXL afmetingen. De prijs van het hoge comfort is wel dat hij tegenover de vorige generatie minder snedig uit de hoek komt als je een dynamische rijstijl hanteert.

Je kan ook opteren voor een vierwielaangedreven versie. Op die manier zal de wagen aan wendbaarheid winnen, maar de actieve stuurinrichting (de variabele transmissie) die met de vierwielaandrijving komt, zorgt ook voor een wagen die minder geconcentreerd de bocht in duikt. De voortrein wordt immers wat gevoellozer terwijl de wagen zelf nogal ‘zwevend’ in zijn ophanging blijft hangen, ook wanneer de Sport-modus is geactiveerd.

Motoren
Tot de hybride aangedreven versie (met 2.0 liter benzine turbo) er is, heb je voor deze 7-Reeks de keuze uit twee 3.0 l dieselversies (een 730d met 211/265 pk en een 740d van 320 pk) en uit twee benzinemotoren: de 740i (3.0 l zescilinder met 326 pk) en de 750i (4.4 l V8 met 450 pk). De prijzen schommelen tussen 85.020 euro en 122.760 euro. De V8 levert indrukwekkende prestaties en een oorstrelende sound, maar dat neemt niet weg dat het gros van de klanten zich tevreden kan stellen met de 730d. Zeker omdat - wanneer je nu accelereert met de zescilinder-in-lijn diesel - je niet meer de indruk krijgt om met een landbouwmotor onderweg te zijn. Hij is perfect geïsoleerd. Zijn geluid dringt niet meer door tot in het interieur. En het blok is performant ook. Zijn 630 Nm koppel is ruimschoots voldoende om je steeds op je wenken te bedienen.

Conclusie
BMW wil niet minder dan de referentie zijn en de Mercedes S-Klasse in dit segment onttronen. Dat is erg ambitieus, gezien het commerciële succes van de S-Klasse. Maar deze 7-Reeks beschikt over de troeven om het waar te maken. Benieuwd hoe de toekomstige klanten zullen reageren.

BMW

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km