Testen

redelijke maten

Na heel wat dikke SUV’s verandert Chevrolet het geweer van schouder met de lancering van een kleine cross-over. Een formule die werkt, getuige de verkoopvolumes. De Trax, het broertje van de Opel Mokka, betekent  de Amerikaanse intrede op deze vruchtbare markt.

  • Piette François
  • 30 april 2013
  • CHEVROLET
Voor- en nadelen
  • Aangename en soepele 1.4 turbo (benzine)
  • Ruimte binnenin
  • Standaarduitrusting
  • Vierwielaandrijving beschikbaar
  • Zekere wegligging
  • Geen basisdiesel
  • Navigatie bringgo voor verbetering vatbaar
  • Ruwe en luidruchtige diesel
  • Uitrustingspolitiek

Eindelijk een jong gamma

Chevrolet heeft nu alle resten van het Daewoo-gamma weggegooid. De producten zijn nu jong en aantrekkelijk en hebben een typisch design. Meer nog: het Amerikaanse merk is interessant geprijsd. Meer was er niet nodig om de verkoop te boosten. Chevrolet is herrezen na de financiële crisis en verkeert eindelijk weer in goede gezondheid.  

Steeds grotere concurrentie

Nog niet zo lang geleden was het segment van de compacte SUV’s verlaten. Nissan waagde zich aan een origineel uitstapje met de Juke. De formule sloeg aan en er kwamen heel wat spelers bij: Renault Captur, Peugeot 2008 en de tweeling Opel Mokka en Chevrolet Trax. Wat geniet de voorkeur, de Mokka of de Trax? Dat hangt af van het merk dat jou het meeste aanspreekt en het budget, aangezien Opel traditioneel iets hoger gepositioneerd wordt dan Chevrolet.

Stevig

Chevrolet was 75 jaar geleden de bedenker van  de SUV’s met de Suburban. Daar valt over te discussiëren, maar in ieder geval werden Amerikanen altijd al aangetrokken door hoge, massieve wagens. Qua voorkomen hoeft de Trax zich niet te schamen tegenover zijn grote broers: gespierde voorvleugels, een imposant gezicht, strakke lijnen enzovoort. Het ontbreekt hem niet aan allures. Hij is minder gewaagd dan de Juke en traditioneler dan de Captur, maar ondanks zijn lengte van 4,25 meter niet minder indrukwekkend.

Praktisch

In het interieur is er genoeg plaats en voelen vier volwassenen zich op hun gemak. Dat kunnen we niet zeggen over de bagageruimte van 356 tot 1.370 liter. Binnenin appreciëren we de eenvoudige vormen en de instrumenten geïnspireerd op de motorwereld. Van de afwerking met harde plastics geraken we echter niet in extase.

MyLink

Het multimediasysteem innoveert omdat het jouw smartphone helemaal kan integreren. Via de BringGo-app die je op jouw telefoon downloadt, beschik je over GPS-navigatie geprojecteerd op het scherm van de auto. Op papier is het idee uitstekend, want het gebruikt geen 3G-verbinding en kost weinig (ongeveer 45 euro).

Maar het is niet allemaal rooskleurig. Ten eerste heeft de navigatie enkele gebreken: het is onduidelijk, verliest de netwerkverbinding, geeft niet altijd de juiste aanwijzingen, maakt omwegen, … Kortom, er is ruimte voor verbetering. Tot slot beschikt het systeem over stemherkenning, maar alleen via het Siri-systeem van Apple. Pech als je geen iPhone 4S of iPhone 5 hebt. 

Het gamma

In eerste instantie biedt Chevrolet drie relatief krachtige motoren: de 1.6 (115 pk) en de 1.4 Turbo (140 pk) in benzine en de 1.7 diesel met 130 pk. Een automaat is beschikbaar, net als vierwielaandrijving (alleen op de LT+), maar de combinatie van de twee is onmogelijk. Er staan drie afwerkingsniveaus op het programma: LS, LT en LT+. De uitrusting is correct vanaf het basisniveau, maar omvat geen automatische klimaatregeling (het is altijd een manueel systeem).

Veilig en gemakkelijk

Het weggedrag is sereen in alle omstandigheden. De Trax rust op een goed ontworpen onderstel en haalt een goed werkingscomfort. Tenminste als je kiest voor de benzinemotor. De 1.4 Turbo is een perfecte bondgenoot van de Trax: hij is soepel en stil en past perfect bij de filosofie van deze stads-SUV. Buiten de gebaande wegen trek je beter niet op avontuur: de terreinmogelijkheden zijn eerder beperkt.

De diesel rijdt helemaal anders. Het extra koppel (300 Nm) laat energieke hernemingen toe, maar maakt vele kabaal. Een echte industriemotor die weinig verbruikt, maar de oren treitert met een ruw geluid. Kortom, vergeet de diesel en kies voor de benzine.

Prijzen

De Trax is goedkoper maar minder verzorgd dan de Mokka. De prijs start bij 16.699 euro als LS 1.6 benzine. Het topmodel is de 1.7 diesel LT+ met vierwielaandrijving die 23.399 euro kost. De beste keuze? De 1.4 Turbo LT met voorwielaandrijving, vanaf 20.199 euro.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

De tarieven voor het opladen zullen ook wijzigen om piekmomenten te vermijden.

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

De ZZ632/1000 heeft een cilinderinhoud van 10,3 liter en ontwikkelt meer dan 1.000 pk… zonder turbo of compressor.

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De Lancia Stratos, de koning van de rally’s en de salons, is vandaag een legende waar duizelingwekkende bedragen voor worden neergeteld. We kijken even naar 5 feiten over het model die je misschien nog niet kende.

Aanbevolen tests voor jou

3,3 /5 Test: Kia EV6, nieuw genre

Test: Kia EV6, nieuw genre

De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

1993, de Rally van de 1000 meren. Onder de gefascineerde blikken van de locals danst een blauwe en gele Subaru van bocht naar bocht, over bulten springend onder het geroffel van zijn machtige flat-four. Een legende ontstaat. De Subaru Impreza wordt op dat moment een mythe en vervangt de krachtige maar verouderde Legacy. De Impreza Prodrive waar we hier naar kijken is een stukje geschiedenis.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

Na de opmerkelijke Fortwo stortte Smart zich aan de vooravond van de jaren 2000 op een verrassende niche van de markt: roadsters. Om meteen raak te schieten lanceerde het merk niet één maar twee modellen tegelijk. De roadster en coupé kennen vandaag een grote groep fanatieke volgelingen. Wat mag je ervan verwachten? En welk budget moet je voorzien?

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 32.990
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 86.490
2021

Benzine, Manueel

€ 18.248
2021

Benzine, Manueel

€ 20.998
2021

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 43.500
2016
95.000 km

Diesel, Automaat

€ 8.990
2014
188.000 km

Benzine, Manueel

€ 19.499
2017
32.000 km

Diesel, Manueel

€ 10.899
2013
136.000 km