Testen

Let op - een nerveus beestje

De kleine Citroën heeft in de nieuwe versie een oppepper gekregen. In de C2 VTS zit een blok van 1,6 liter 16V van 125 pk. Dit vermogen zit verborgen achter een prachtig exterieur, met een achterspoiler, verchroomde uitlaat en speciale velgen. Een echte spetter.
  • Piette François
  • 14 februari 2005
  • Citroen
Voor- en nadelen
  • Chassis
  • Look
  • Manoeuvreerbaarheid
  • Geluidsniveau
  • Ophanging
  • Zetels

Het karakter van de C2 VTS kun je in één cijfer samenvatten: 8,3. Dat is de tijd in seconden die de kleine Française nodig heeft om vanuit stilstand de 100 km/u. te bereiken. Om zo'n explosieve start mogelijk te maken heeft Citroën het model niet alleen voorzien van een 1587 cm³, maar ook van een handgeschakelde bak met vijf korte versnellingen. Daarmee worden de pk's soepel overgebracht op de voorwielen. Bijvoorbeeld, van 80 tot 120 km/u. duurt 8,3 seconden in de vierde en 11,3 in de vijfde versnelling. Als we nog een blik werpen op het blad met de technische specificaties zien we dat de topsnelheid maar liefst 202 km/u. bedraagt!

Uit volle borst

Echt discreet kun je de motor niet noemen. Het maximale vermogen van 90 kW (125 pk) wordt ontwikkeld bij 6.500 toeren per minuut. Het koppel van het blok met multipoint injection is 143 Nm, maar dan bij 3.750 tr/min. Dat betekent dat de naald van de toerenteller ver moet uitslaan. Het werk dat onder de motorkap wordt verricht blijft niet ongehoord. Bij een lage snelheid is het geluid aangenaam, maar in de hogere regionen wordt het al snel irritant.

Aangepaste motor

De motor van de C2 VTS is gebaseerd op de 1.6i 16V van 110 pk en aangepast om de nieuwe prestaties mogelijk te maken. Veranderd is bijvoorbeeld de timing van de in- en uitlaatkleppen, de nokkenassen zijn nieuw, er is een speciaal inlaatspruitstuk, een nieuw injectiesysteem en een nieuwe uitlaatlijn, vooral wat de achterste geluiddemper betreft.

Wendbaar

Niet alleen de motor is weer op de werktafel geweest. Ook aan het chassis zijn veranderingen aangebracht. En met succes, want de wendbaarheid is fenomenaal. De C2 VTS is klein en dat is al een voordeel: 3,6 m lang en een wielbasis van 2,32 m. En dan heb je nog de stuurinrichting. De C2 VTS is moeiteloos te besturen, met de vingertoppen en tot op de millimeter nauwkeurig. De veel directere stuurbekrachtiging (2,6 omwentelingen van aanslag tot aanslag, vergeleken met 3 bij de andere C2's en een overbrengingsverhouding van 16,2) tonen aan dat deze kleine, nerveuze stadsauto gemaakt is voor mensen die houden van het echte stuurwerk.

Stevig

De ophanging draagt eveneens een steentje bij. Ook hier zijn grondige wijzigingen uitgevoerd. De vering en de schokdemping zijn veel stugger geworden, en met opzet, om het sportieve karakter van deze C2 te benadrukken. Citroën heeft een nieuwe, dikkere stabilisatorstang gemonteerd en nieuwe voor- en achterveren (stijfheid 45% voor en 55% achter).

In de riemen

Deze keus heeft directe gevolgen voor de inzittenden. Je veert omhoog, voelt de reactie op oneffenheden in het stuur, en dat doet afbreuk aan het comfort. Bovendien geven de stoelen onvoldoende steun. De stevige vering leidt er echter wel toe dat de C2 VTS een prima wegligging heeft en dat het vermogen goed wordt overgebracht op de voorwielen. De motoriek is absoluut fenomenaal. Ook op de remmen valt niets aan te merken. De C2 VTS heeft nieuwe, bredere wielen van 6,5 inch, met daarop nieuwe Michelin Exalto 2 banden van 195/45R16.

Betrouwbaar

Het chassis van de C2 VTS boezemt direct vertrouwen in, door de stabiliteit en het evenwichtige karakter. Deze grote actieve veiligheid wordt aangevuld met het ESP (in de standaarduitvoering), dat garandeert dat de wegvastheid blijft behouden, ook bij stuurfouten of een slecht wegdek. De bestuurder heeft trouwens de vrije keus en kan het ESP ook uitschakelen. Wat de passieve veiligheid betreft onderscheidt de C2 zich in de EuroNCAP-tests met vier sterren en 29 punten.

In de cockpit

In het interieur zien we in de VTS een nieuwe harmonie, tussen zwarte stoelen en transparante lichtgrijze elementen op de handvaten van de deuren. In de passagiersruimte is sterke nadruk gelegd op het sportieve karakter van dit model:
- met leer overtrokken stuur;
- versnellingspookje met een chromen dop;
- lichtgrijze cirkel om de hoes van het versnellingspookje heen;
- aluminium pedalen.
Maar de afwerking heeft ons niet overtuigd. Bovendien is de veiligheidsgordel heel moeilijk bereikbaar.

Comfort en flexibiliteit

De C2 VTS heeft een aantal elementen overgenomen van de klassieke C2. Het comfort is matig, ondanks de in de lengte verstelbare, onafhankelijke voorstoelen. De koffer heeft een inhoud die gaat van een belachelijke 193 dm³ tot 224 dm³, afhankelijk van de stand van de achterstoelen en een iets redelijkere 619 dm³ als de achterbank wordt neergeklapt. Wat verder aandacht verdient aan de uitrusting is de airconditioning, het Pack Comfort, een autoradio met CD, enz.

Dorstig type

Het gemiddeld verbruik bij een gemengde cyclus staat vermeld als 6,9 l, maar dan moet je wel een rijstijl hebben die niet past bij dit model. Zodra we de 1.6 16V maar een beetje aan het werk zetten, stijgt dat cijfer meteen. Je kunt beter uitgaan van 8 tot 9 liter, of zelfs 10 liter in de stad, bij hogere toerentallen. De uitstoot is 163 g CO2 per km. Dit bommetje van ongeveer een ton is niet echt gemaakt om mee op vakantie te gaan. Het is echter zalig rijden in de stad (let wel op de maximumsnelheid van 50 km/u.) en vooral ook o�p de kleine weggetjes daarbuiten.

© Eric Spitzer en Olivier Duquesne

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Source ©: Citroën.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km