Testen

Citroën op z’n best

Het segment van de familiewagens is niet meer zo uitgebreid als enkele jaren geleden, maar het blijft toch een belangrijke markt voor de constructeurs. Die constructeurs willen allen maar al te graag een deel van de fleetmarkt inpikken en werken daarom keihard aan kwaliteit en betrouwbaarheid. Na de erg geslaagde Laguna presenteert die andere Franse constructeur een berline uit het hogere middensegment, nl Citroen. Blijft de vraag of de standaardisering van hun wagens en zelfs het weglaten van de befaamde hydropneumatische ophanging, hun geroemde eigenzinnigheid geen kwaad doet.
  • Piette François
  • 14 juli 2008
  • Citroen
Voor- en nadelen
  • Comfort (voor de liefhebbers)
  • Fantastische automaat
  • Geslaagde lijn
  • Gezond en veilig weggedrag
  • Standaarduitrusting
  • Uitstekende 2.2 hdi
  • Geen automaat op 2.2 hdi
  • Hoog gewicht (prestaties/verbruik)
  • Opbergvakken
  • Ruimte achteraan

 

 

 

Presentatie

De vorige C5 kon je niet bepaald een stijl-icoon noemen. Hij zag er banaal en zielloos uit en het was pas na een facelift dat de verkoop wat ging lopen. Bij de nieuweling is het net tegenovergesteld. De dynamische en vloeiende lijn heeft ook die coupétoets die momenteel zo in zwang is. Hij is wat lager geworden, maar dat is zeker niet de enige oorzaak dat hij er nu veel sportiever uitziet. Nog een nieuwigheid is de mogelijkheid om naargelang de versie tussen een gewone ophanging of een hydropneumatische ophanging te kiezen. Fleetrijders hadden blijkbaar wat bezwaar tegen de “zwevend tapijt”-ophanging van het merk met de visgraat.

 

Motoren

Tijdens onze test mogen we twee diesels onder de loep nemen. De eerste is de 2.0 HDI, die met een optionele automatische 6-bak is uitgerust. Hij ontwikkelt 136 pk bij een koppel van 320 Nm. De krachtbron doet zijn werk zonder problemen, maar heeft toch een beetje weet van het gewicht van de C5. De 2.2 HDI levert 163 pk en ontwikkelt 370 Nm bij slechts 1500 toeren. Geen wonder dus, dat hij heel wat meer rijplezier en rondheid levert als de kleine motor. Welke versnelling je ook hebt ingeschakeld, steeds weer trekt de motor de zware koets krachtig vooruit.

Onze 2.0 was, zoals reeds gezegd, met een uitstekende automatische zes-bak uitgerust. Deze bak is een klein juweeltje en op elk moment voelt hij levendig, intelligent en zacht aan. Of je hem nu in sport-of in normale mode gebruikt, steeds is hij perfect aangepast aan de motor. De 2.2 HDI wordt enkele met een manuele 6-bal geleverd. Maar dat hoeft daarom geen nadeel te zijn. Hij schakelt zacht en precies en is erg aangenaam in gebruik. Toch moet het ons van het hart dat naar onze mening, bij deze mechaniek perfect een automatische bak zou passen.

Wegligging

Onze twee testmodellen beschikten beiden over een hydropneumatische ophanging. Je hoeft geen tien kilometer te rijden om te begrijpen wat “het Citroen-gevoel” betekent. Je hebt de indruk wat te zweven en dat de ophanging je van de weg wil isoleren. Je voelt de oneffenheden nog een heel klein beetje, net genoeg om te weten dat weg niet biljartvlak is. De aanhangers van Citroen kunnen gerust zijn, dit is weer puik werk. De anderen zullen deze ophanging loven of verketteren. De sportstand maakt de demping wat droger, maar steeds blijf je dat “geïsoleerd” gevoel behouden. De remmen en de stuurinrichting zijn ook typisch Citroen. Dit wil zeggen zacht en licht voor de stuurinrichting en erg reactief en onvermoeibaar voor de remmen. Op een bochtig parkoers rijdt de C5  zeker en gezond. Daarvoor zorgt vooral het ESP dat snel ingrijpt en boven 50 kmu niet kan uitgeschakeld worden. Maar er is ook het evenwichtige en lichte onderstuur dat de te optimistische bestuurder niet voor verrassingen laat komen te staan. Maar de C5 rijdt goed en makkelijk, zonder de speelsheid van een Mazda 6 of de baanvastheid van een Laguna GT te hebben. Al bij al rijdt de C5 dus erg efficiënt, met daarbij de veiligheid van bijtende en erg uithoudende remmen.

Comfort

We zeiden al dat de ophanging voor een hoog en apart comfort zorgt. Maar ik moet toegeven dat ik me dat zwevende gevoel heel gauw heb laten welgevallen en er zelfs heb van genoten. De C5 heeft niet alleen een verrassende ophanging. Hij kreeg ook een ver doorgedreven geluidsisolatie. En je hoort met moeite dat de 2.2 wat zwaarder en wat aangenamer klinkt als zijn kleine broertje.

Toch heeft de prachtige stijl van de wagen enkele mindere gevolgen voor de binnenruimte en de bruikbaarheid. De bergruimtes zijn beperkt en daarenboven niet groot genoeg, terwijl de ruimte binnenin niet uitzonderlijk is. En voor een dergelijk grote wagen kan je de koffer maar moeilijk spectaculair noemen.

Toch hebben de Franse ingenieurs hun uiterste best gedaan om het interieur aangenaam te maken en dat merk je dadelijk aan de kwaliteit van de gebruikte materialen. Hier werd duidelijk goed geselecteerd en alle materialen zijn aangenaam om aan te raken. De presentatie is zelfs warm te noemen en de stoelen zijn van erg goede makelij. Onze Exclusive-versie, was daarenboven van perfect verwerkt leder voorzien!

Nog een laatste woordje over de ergonomie. Het stuur is multifunctioneel en als we multifunctioneel zeggen, dan bedoelen we ook multifunctioneel. Meer kan je op een stuur echt niet zetten en eigenlijk is dit een beetje van het goede teveel. Zoveel knopjes hebben we nog nooit op een stuur gezien en de ene heeft een nog obscuurder doel als het andere. Je kan de handleiding best niet te ver wegsteken. Kwestie van bruikbaarheid hebben we al veel betere oplossingen gezien, bij de Zweden onder andere.

Prijzen en uitrusting

Met een prijs van 30.500 € voor de C5 HDI Exclusive lijkt deze Citroen niet bepaald goedkoop. Voor de automatische bak is een meerprijs van 1200 erg redelijk. Maar de serie-uitrusting is op zijn minst gezegd erg compleet. Neem je even nota? Centrale armsteun, in alle richtingen elektrisch regelbare stoelen, regensensor, een volledig arsenaal airbags, Hydractive 3 Plus-ophanging, tapijten, bandendrukmeting, electrochrome binnenspiegel, inklapbare en verwarmde buitenspiegels, partikelfilter, pollenfilter, snelheidsregelaar en begrenzer, automatische bi-zone airco, half leder-half stof bekleding, 17-duims velgen enz. Maar als je met minder toekomt is er de VTR-versie die aan 27.250 € start, terwijl je voor een 2.2 HDI Exclusive 32.650 € mag neertellen.

Wat het verbruik aangaat is deze C5 het slachtoffer van zijn gewicht. De tweeliter met automaat, liet gemiddeld 7,9 liter door de leidingen sluizen, terwijl de 2.2 HDI met 7,3/100 km wat zuiniger was. De CO2-emissie werd op 189 en 172 gr/km bepaald.

Conclusie

De C5 is mooi en erg comfortabel. Voor sommigen is dit dus de perfecte auto. Het plaatje zou nog beter geweest zijn als de wagen wat gewicht verloor en wat meer bruikbare ruimte zou krijgen. Door dit hoge gewicht verliest  hij het tegenover zijn concurrenten, op gebied van levendigheid. Als je vlot wil rijden kan je maar beter voor de 2.2 HDI kiezen, die met zijn kracht en soepelheid voor heel wat rijplezier zorgt. Toch spijtig dat je dan niet voor een automaat kan opteren. De 2.0 HDI met automaat is daarom nog geen tegenvaller. Maar zijn prestaties zijn een beetje nipt, zeker voor een echte reisberline als de C5.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Citroën.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km