Testen

Populaire revolutie

Voor Dacia is de Duster een onmisbaar model. In 2011 en 2012 was hij in België in zijn eentje goed voor de helft van de verkoop van het merk. Om dat succes voort te zetten, geeft Dacia zijn SUV een verjongingskuur. Die maakt hem zelfs bijna ‘burgerlijk’.

  • Piette François
  • 14 november 2013
  • Dacia
  • 422 weergaven
Voor- en nadelen
  • Comfort op slechte wegen
  • Koffer
  • Onklopbare prijs
  • Ruimte binnenin
  • Uitgebreide uitrusting
  • Verzorgdere afwerking
  • Zekere wegligging
  • Besturing te sterk ontkoppeld
  • Ergonomische details
  • Medianav te laag geplaatst
  • Te korte eerste versnelling (4x4)

Succesverhaal

Dacia is een groot succes, met 2,5 miljoen verkochte auto’s sinds 2004 waarvan 820.000 Dusters (sinds 2010). Deze cross-over is dus van groot belang voor het merk. Om de kip met de gouden eieren niet weg te gooien, beperkt Dacia zich tot een zachte evolutie van de Duster. Hij verliest enkele ruwe kantjes en krijgt zelfs wat luxe, die hij tot nu toe miste.

Robuuste stijl

Vergis je niet: de Duster behoudt zijn ‘brute’ uiterlijk. We zien nog altijd grote voorvleugels, stevige bumpers en een robuuste voorkant. Maar hij besteedt meer zorg aan details, zoals een nieuwe grille, dakrails, achterlichten en uitlaat met chroom.

Nieuwe console

Vooral in het interieur laat de Duster zich van zijn chiquere kant zien. De kunststoffen werden verfijnd, er zijn meer opbergruimtes en we waarderen de nieuwe middenconsole, die veel eleganter oogt dan vroeger. Niet zo moeilijk, zullen kwatongen beweren. Dacia betaalde zelfs een ergonomiespecialist, want de knoppen van de ruitenheffers staan nu op de deurpanelen.

Al had die specialist zich ook eens mogen buigen over het nieuwe multimediasysteem, dat veel te laag ingebouwd is in de console (de schuld van de verluchtingsmonden) en ervoor zorgt dat de knop van de elektrische spiegels onder de handrem is beland.

Verduiveld ruim

Het stuur is nog altijd niet regelbaar in de diepte (alleen in de hoogte) maar voorts valt er niet veel te klagen. Je vindt snel een aanvaardbare rijpositie, zelfs al staat het zitkussen iets te hoog. Maar de ruimte is vorstelijk. De koffer is gigantisch: 475 tot 1.636 liter met een laadlengte van 2,70 meter.  

Motoren

De Duster wordt meestal besteld met een dieselmotor. Dat hield de ingenieurs niet tegen om een nieuwe benzinemotoren te plaatsen: de TCe 125 vult de 1.6 105 basismotor aan. Bij de diesels zijn er geen grote evoluties, we zien nog altijd de dCi 90 en 110. Nieuw is dat alle motoren een zesversnellingsbak krijgen, behalve de 1.6 benzine. De vierwielaandrijving is beschikbaar met de dCi 110 en de 1.6 105.

Klaar om te vertrekken?

De Duster is niet de meest glamoureuze SUV, maar we houden er wel van. Hij straalt een bepaalde sfeer uit, een goed humeur en kan qua prestaties de concurrentie aan met veel duurdere SUV’s. Zijn veilige en robuuste kant maken hem heel aantrekkelijk in gebruik. Omdat hij relatief licht blijft, voelen alle motoren zich op hun gemakt en bieden ze een goede soepelheid, ook de nieuwe TCe 125.

Manusje-van-alles

We kunnen moeilijk doen over de ophanging die te zacht is, vooral in de TCe 125, maar deze soepelheid laat toe om putten te verteren zonder dat hun reliëf in jouw rug wordt afgedrukt. De Duster maakt zelfs een dynamische rijstijl mogelijk op slechte wegen. De besturing mocht wel directer zijn. Dat is toch niet zo duur? Tot slot ging de geluiddemping er op vooruit. Dat ze ooit oorverdovend was, zijn we al vergeten.

4x4

Bij deze eerste test schotelde Dacia ons een ruw traject voor met de 4x4-versie. Natuurlijk rijdt hij niet met hetzelfde gemak als een Range, maar de Duster verbaast door zijn wendbaarheid. Tenzij je naast Mount Everest woont, kan hij bijna alles, mede dankzij zijn lage gewicht. Zelfs al moest Dacia daarvoor de eerste versnelling inkorten, die nu iets te lang is op gewone wegen.

Aangename details

Dankzij nieuwe uitrusting is de Duster aangenamer in dagelijks gebruik. We denken bijvoorbeeld aan de achteruitrijsensoren, de weergave van de buitentemperatuur, het Medianav multimedia- en gps-systeem (dat zoals gezegd te laag staat) en de snelheidsregelaar en -begrenzer. Kortom, hij wordt nog een pak leuker dan hij al was.

Prijzen

Goed nieuws: de basisprijs blijft 11.900 euro. Een weggeefprijs. Bij de andere versies zien we wel hogere prijzen, maar die presteren ook beter. Het hart van het gamma, de Lauréate dCi 90 (CO2: 123 g/km), verandert voor 15.700 euro van eigenaar.

Besluit

Het lijkt vreemd, maar Dacia volgt de mode van de cross-overs met een lowcostproduct. Toch mogen we de Duster niet miskennen: het is één van de sympathiekste SUV’s. Aantrekkelijk voor zijn robuuste allures en onweerstaanbaar als je de prijs bekijkt. Deze vernieuwde generatie is aangenamer en gaat nog een stapje verder met zijn betere afwerking. Waar wacht je nog op?

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Dacia.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Na de V10 van de R8 GT konden we ook kennismaken met de vijfcilinders van de Audi RS3 Performance en de TT RS Iconic Edition! Geen gebrek aan beperkte reeksen bij Audi! Maar ze lijken niet echt op elkaar...

4,0 /5 Korte test: Audi R8 GT, foute naam…

Korte test: Audi R8 GT, foute naam…

De Duitse bolide is allesbehalve een 'Grand Tourer', maar eerder een sportieve vechtersbaas!

3,8 /5 Test Alfa Romeo Tonale plug-in hybrid Q4: efficiënt, maar ook sportief?

Test Alfa Romeo Tonale plug-in hybrid Q4: efficiënt, maar ook sportief?

De Tonale is een belangrijk model voor Alfa Romeo. Een fiscaal interessante plug-in hybride aandrijflijn moet zijn aantrekkingskracht voor de o zo belangrijke bedrijfswagenmarkt nog verhogen. Maar heeft die versie meer te bieden dan enkel een lage CO2-uitstoot?

3,6 /5 Test: Ford Ranger Raptor, niet alleen de looks!

Test: Ford Ranger Raptor, niet alleen de looks!

Ford heeft zijn Ranger Raptor eindelijk een krachtige benzinemotor gegeven, waardoor dit vandaag de meest levendige dinosaurus is die je kan vinden!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km